5 kosttillskott för äldre

5 kosttillskott för äldre En välbalanserad kost är viktigt genom hela livet, men är särskilt viktigt under vissa perioder. När vi är små och växer behövs energi, vitaminer och mineraler till det. När vi senare i livet åldras ökar behoven igen. Enligt Tillskottsbibeln är det därför viktigt att ta hänsyn till åldern när vi köper kosttillskott. Behovet av olika vitaminer och mineraler varierar en del genom livet. När du blir äldre ökar behovet av en del näringsämnen. PiggSenior.se går igenom de produkter som kan vara intressanta för dig över 55 – 60 år. 1. Vitamin D D-vitamin behövs för att din kropp ska kunna ta upp kalcium i maten. Brist på kalcium leder benuppmjukning som är ett ganska vanligt problem bland äldre. Det finns även studier på att brist på D-vitamin eventuellt kan leda till cancer, diabetes, neuropsykiatriska sjukdomar och autoimmuna sjukdomar. Normalt sett får du i dig tillräckligt med Läs mera →

CBD-Olja för seniorer

CBD-olja – vad är nu det? Vad är nu CBD-olja för något? Den här artikeln visar vad CBT-olja är, och vad det används till, du finner dessutom någon länk, så att du kan läsa mera, och handla, om du vill prova.Vad är CBT-olja?Det är främst en extrakt som utvinns ur cannabisplantan och används bland annat för att lindra smärta vid stresshantering. Utvinning från Cannabis, då tänker du narkotika. Och där kan du har rätt, kanske. Jo det finns lite 0,2% av den del som bidrar till ruset, THC. CBD-olja är numera godkänd som ett läkemedel mot vissa former av epilepsi. Men man fortsätter att forska, en hel del människor vittnar om att man sover bättre, den dämpar ångest och depressioner, kan ha positiva effekter på ADHD. Naturmedicin i många tusen år CBD-olja har använts som naturmedicin i många tusen år. Det, som jag skrev tidigare, finns mycket fortsatt forskning, och Läs mera →

Nordisk kost

Medelhavskost har du med all sannolikhet hört talas om, men Nordisk kost? Det kan bli en livsstil.Nordisk kost är i princip samma sak som medelhavskost, men anpassad för våra nordiska villkor. Man vet sedan tidigare att medelhavskost är mycket hälsosam och att den minskar risken för Typ-2 diabetes, samt en del hjärt-kärlsjukdomar. Kosten innehåller mycket av omättat fett från växtriket olivolja, nötter, mandel och avokado, vidare har man en hel del skaldjur och fet fisk, sedan av någon anledning färggranna grönsaker, baljväxter, frukt, fågel och ljust kött, och då endast mycket små mängder med rött kött, pasta och ris. Man får fresta med ett glas vin till maten, då av den röda modellen. Nordisk kost Här är det egentligen bara att sätta på storstövlarna och kliva ut i naturen. Plocka med dig det som växer där ute i skogen, blåbär, lingon, hjortron, krusbär och vinbär. Har du trädgård, så har Läs mera →

Hälsosam kost

Hälsosam kost – vad är det? Du har med stor sannolikhet läst att du lever längre om du äter hälsosam kost. Men i ärlighetens namn, vad är hälsoriktig kost? För många handlar det kanske om medelhavskost eller någon annan specialkost, kanske LCHF eller liknande. Eller så dyker de “blå zonerna” upp i ditt huvud. I de blå zonerna äter man mestadels vegetarisk kost och fisk, ytterst lite av det röda köttet. Eller så kan du läsa om livsstil här. Eller om du vill läsa om kostfondens arbete för att vi ska äta mindre med socker, så har du länken. Blå zoner De blå zonerna finns på några ställen i världen, och det som är gemensamt för dessa platser är att människorna ofta upplever sin hundraårsdag. Det kan man visserligen göra på andra platser också, men här är det mera regelbundet, och det har fascinerat forskare runt om i världen. Man Läs mera →

Livsstil

Livsstilssjukdomar är sådana som inte överförs mellan människor och som inte är en infektion. Till livsstilssjukdomar räknas hjärtsjukdomar, cancer, KOL, astma, stroke och diabetes. En del säger att livsstilssjukdomar egentligen är ett felaktigt ord, det handlar i många fall om levnadsvanor. Det är hur vi lever och hur då vissa sjukdomar kan kopplas till den levnadsstil som vi lagt oss till med. Många dödsfall beror på livsstil. Man räknar med att två av tre dödsfall i världen beror på livsstilssjukdomar. Allt enligt WHO, Världshälsoorganisationen. Man säger vidare att om du inte röker, äter hälsosamt, är fysisk aktiv och inte dricker för mycket brännvin, då bör du leva upp till 14 år längre är en som gör allt det där jag räknade upp, röker, dricker brännvin, sitter i soffan, och käkar hamburgare och chips. Du behöver äta hälsosam kost. Karolinska Institutet Bedriver forskning på livsstilssjukdomar. En av deras forskning visar på Läs mera →

Artros – ledsjukdomen som gör ont! – 1

Artros – lyssna på ordet, Bara det känns ju ömt. Lyckas man eller har otur att råka ut för Artros, då gör det dessutom ont. Hur ska man då kunna förebygga detta?Även långt innan Artros drabbar en så kan man förebygga, genom att klämma dit en och annan promenad, eller några längder i bassängen, pumpa upp cykeln och ta dig en morgontur, allt detta där du rör på dig kan underhålla kroppen så pass att du undviker artros. Du behöver absolut inte träna maximalt, ta dig en liten kortis. En promenad och köpa kvällstidningen, är en bra början. När du sedan kommit igång, kanske skaffat dig ett par underbart sköna vandringsskor, så känner du att du inte kan undvara promenaden. Du har kanske funnit en tid på dygnet, och en sträcka som passar dig. När du går där på din runda, och filosoferar, så hälsar du på folk du möter. Läs mera →

Bok av Kerstin Brismar – Lev länge och väl – 1

Kerstin Brismar – Lev länge och väl Kerstin Brismar – Lev länge och väl – Ibland blir man bara lite glad. Jag fick diabetes för snart tio år sedan, och sedan dess har jag försökt följa läkarnas linje om motion, mediciner och viktnedgång. Det har väl gått sådär kan jag avslöja, det vill säga inte så lyckat. Jag har kvar mina ganska höga värden på fastesocker och även en mätning av långtidssocker gav vid halsen att det var åt h-e. Så vad att göra?Eftersom mina läkare inte lyckats lista ut motmedel, så läste jag en hel del, och kom fram till att någon form av fasta skulle kunna hjälpa. Jag drog igång med 16:8, det innebär att jag äter under åtta timmar av dygnets 24, och sedan stoppar jag inte i mig något annat än vatten. Det kan ju kanske kännas lite knepigt, och vill du prova, försök att göra Läs mera →

Träna i morgondis

Träna på sommaren! Träna i morgondis!. Nu har åtminstone vi “drabbats” av en härlig sommarvärme. Hur går det då att träna, när svetten sprutar ur kroppen, så fort ordet enbart kommer på tal?I Karlshamn har min kompis ordnat det ganska fint. Du kan läsa hennes blogg via denna länk till Teskedsgumman. Det finns kanske inte så många tips, men det kan vara inspirerande, att följa hur andra kämpar med sin träning. Egna promenader För egen del har jag skaffat en app “Pedometer” som räknar mina steg, varje dag. Jag har själv ställt in ett lämpligt mål, 7500 steg om dagen. Då får jag en grön stapel, och så räknar appen samman hur många dagar jag uppfyllt kravet i rad. Idag är det 36 dagar. Det finns vidare flera märken man kan få om man uppnär vissa kriterier. Jag har fått några märken, men det som jag tror blir jobbigast det Läs mera →

Sexleksaker för par

6 efter 60, kanske med lite leksaker Lite upp i åldern så kommer sex alltid på tal. Margareta Sjödin har skrivet en bra bok om detta fenomen. Ibland behövs lite leksaker för att pigga upp stämningen. Du kan surfa in via länken och leta efter sexleksaker för vuxna. Utbudet är ganska stort, det kanske blir så kul att ni hittar leksaker att ge era bästa vänner nästa gång ni kommer på besök. Att förstå och prova Hur du nu utvecklar din sexualdrift, det vet du bäst själv. Ibland är det bara att tuffa på, ibland ska det till lite hjälp på traven. Ju äldre du blir, ju mera krämpor du skaffar dig, ju mera tips kanske du behöver. En liten god sexleksak kan då alltid pigga upp, oavsett om du är ensam eller om du har någon med dig i sänghalmen. Leta efter sexleksaker för par. Knepigt att beställa Tycker Läs mera →