Resa med tåg genom Europa

Tänk vad härligt pensionärslivet ändå är. Nu kan vi resa med tåg genom Europa, och så stanna några veckor, eller månader om vi hittar en plats där vi trivs. För närvarande ligger Albufeira bra till, en liten stad på Algarvekusten vid Portugals sydkust. Drygt 13 000 invånare, låter väldigt lockande för mig. Så vi har bestämt att vi ska prova. Fungerar det inte, ja men då reser vi vidare. Sådan är lyxen när man är pensionär.
Interrail eller köpa biljetter
När jag nu har kollat på resan till Albufeira, Portugal. Jag funnit ganska billiga och representativa biljetter genom Europa. Jag ser ännu ingen anledning att skaffa mig Interrail.

En grundplan finns, nu ska den passas in.



Jag har lyckats få ihop en grundplan, så att vi kan ta oss hela vägen från Visby, där vi bor och så hela vägen ner till Södra Portugal. Hela resan tar nu fyra dygn, med lagom etapper och lämpliga övernattningar. Så här ser det ut nu.
Utresa Visby – Nynäshamn. Här blir det med Gotlandsfärjan, den vanliga vägen till Nynäshamn, där vi byter till pendeltåget till Stockholm Central. Vill du följa med på resan, eller plocka våra planer, så är det väl i Stockholm som de allra flesta börjar.
Stockholm – Helsingborg. Vi har ett kalas att medverka i i Helsingborg, så därför blir det ett stopp här, i två dygn. Resan med tåg går via Lund, där det är byte, för att från Lund tar vi Skånetrafiken till Helsingborg. Tåget kostar 1394 i första klass för två pensionärer. Hotell i Helsingborg letar jag ännu efter, eller letar ska jag inte säga. Jag har ett gäng på gång, vi ska bara välja det som passar oss bäst.
Att åka tåg från Helsingborg till nästa stopp, Hamburg, är ofta inga problem. Men denna dag, verkar det inte fungera. Jag bokar in oss på Flixbus, som tar oss Helsingborg – Hamburg på ungefär sju timmar och en kostnad av lite drygt 300 kronor. Lite segt, men en god bok, och lite musik i öronen, så ska det fungera. Väl i Hamburg tar vi en kort promenad till Novum style Hotel, där vi får ett dubbelrum för omkring en femhundring. Vill man äta frukost på hotellet tillkommer en massa EURO, så vi skippar det. Vi tar en promenad till Huptbahnhof. Kliver in på Schweinske på järnvägsstationen och får där en njutbar frukost för omkring en hundralpp för två personer.

Tåg Hamburg – Strassbourg


Dagens tåg handlar om sträckan Hamburg – Strassbourg, en resa på omkring sju timmar, nu i andra klass, allt för 850 sek. Hotellet i Strassbourg kostar 750, heter Ciarus. Ligger nära den nya fina centralstationen. Den som idag räknas till en av Europas vackraste, Gare de Strasbourg. En gigantisk glaskupol som innesluter den gamla stationsbyggnaden som skapades av Tyskland. Som hade staden efter det tysk – franska kriget, egentligen det Preussen – Franska kriget. Tyskland bildades ju först 1871, och det här kriget pågick mellan 1870 och 10 maj 1871. Det tyska kejsarriket, det som idag är lika med dagens Tyskland, bildades den 18 Januari 1871.

Tåg Strasbourg – Barcelona


Nytt tåg efter natten på hotellet. Nu mellan Strasbourg och Barcelona, det är ett tåg som tar tio timmar och kostar nästan 2000 sek för två pensionärer. Hotellet, Oasis, i Barcelona går löst på 516 sek, och det ska ligga någon minut från järnvägsstationen.

Tåg Barcelona – Sevilla


Onsdagens resa blir tidig start, klockan 06,45 ska vi sitta på tåget som ska ta oss till södra Spanien. Sevilla, allt för omkring 1100 sek i första klass. Ett litet pensionat får bli övernattningen denna gång, för 330 sek. Pensionatet heter Javier.
Sista resdagen tar vi en buss från Sevilla till Albufeira, en resa på knappt tre timmar för 180 sek. Och så incheckning på lägenheten vi har hyrt.
Nu ska erkännas att resan är preliminär. Det finns en annan resväg. Från Hamburg – Göttingen – Mannheim – Avigon – Madrid – Huelva. Sista delen är ännu inte klar, men eftersom jag har hittat en buss från Sevilla. Antar jag att det kan gå någon buss även från Huelva till Albufeira.
Det tål att ifrågasätta alla linjer och hotell, som jag har kommit fram till. Det är mycket som ska stämma. Min tanke har varit att vi gör en resa per dag, utan byten,. Eller i vart fall inte egna byten. Det är där vi bokar biljetterna som ansvarar för byten, och därmed tar risken om det inte fungerar.
Det här är planerat att fungera med avresa från Visby den 11 februari.

Tåg Hamburg Hauptbahnhof
Tåg Hamburg Hauptbahnhof