Hur får man platt mage?

Få platt mage!


Platt mage – det finns egentligen hur många tips som helst att få en platt mage. Men låt mig börja med vad som är orsaken till att du har degmage, eller muffinsmage! Du kan ha den oavsett ålder eller supersenior.

Skippa socker



Det här rådet är nog ett allmänt råd. Oavsett vad du har för problem, är det första att skippa sockret. Det ställer till med en massa onödigt, och sällan positivt. Tar du bort sockret kommer bakteriefloran att må bättre, du får en lugnare och plattare mage. Käkar du socker stimulerar du de tarmbakterier som gillar det, och de bildar i sin tur ämnen som avger gaser. Inte så kul. Ta bort sockret.

Ät mera fibrer



Oavsett var eller vad du läser om hälsa, så ger alla samma råd mera fibrer. Men var finner man det? Grova saker, som grovt bröd och grovt mjöl och gryn, baljväxter, rotfrukter, grönsaker och slutligen frukt och bär. Det gamla vanliga alltså, hjälper även här.

Men ta det lugnt



Spring nu inte till butiken och lasat hem massor med fibrer, och kasta i dig. Då får du med Verkmästarn i magen att göra. Det går åt h-e. Ta det lugnt, låt kroppen vänja sig vid nymodigheterna.

Variera



Plocka fram varianter på dina fibrer, så att det inte blir samma hela tiden. Kroppen vill ha variation. Ska du plocka i dig ordentligt med fiber, så skaffa grönkål eller Kronärtskocka, som har 6,2 resp 5 gram per hundra gram. Listan med fibrer finns på länken.

Tillaga maten



Grönsaker är bra och gott, men tillaga dessa innan du äter. Tar du in det gröna råa, så kan du med stor sannolikhet räkna med problem med magen. Plocka fram din bästa skål, och ångkoka grönsakerna. Det har två effekter, dels, dels anpassar sig grönsakerna till din kropp, dels behålls alla nyttigheter.

Minska vikten, enkelt recept



Det enkla knepet att minska vikten, och därmed ordna en platt mage handlar enkelt om att stoppa i dig mindre än vad du förbrukar. Det är ofta inte så lätt, du måste ha lite koll på vad du stoppar i dig. Ta fram en tabell, och notera allt du stoppar i dig. Ta reda på vad det är och vilka kalorier det innebär.

Motionen


Förbruka mer än vad du stoppar i dig. Undrar om jag repeterar, men så är det. Ta fram motionstanken, och förverkla den. Promenader är en bra början. Kerstin Brismar säger att minst 7500 steg per dag är ett bra mått. Ta det som ett mått, och du, världen rasar inte ihop om du tar tiotusen steg.

Kolsyrat vatten är gott, men…


Det ger upphov till svullen mage. Skippa detta, även om det är bland det godaste man kan dricka, framförallt om det har legat i kylskåpet ett tag och blivit bara några plus grader. Ta i stället enbart vatten och lägg i några gurkskivor, eller och en bit citron. Ställ i kylen, och låt det bli kallt. Inte riktigt lika gott som kolsyrat, men…

Skippa gluten


Det här är ett bra tips inte enbart för de som har celiaki, det vill säga är glutenintolerans. Det är bra för de flesta av oss att ta bort helt eller delvis gluten. Undvik vetemjöl, korn och råg. Finmalet av alla sorter skapar en hel del Gluten.

Rutiner, det är bra med rutiner.


Ta det lugnt när du äter. Du ska tugga maten länge och väl. Se till att ha det lungt omkring dig. Låter du dessutom vattnet stå orört under måltiden då har du gett kroppen en alldeles förträfflig möjlighet att må bra, och att ta hand om allt du bjuder den på.

Sov ordentligt


Det sista tipset, sov ordentligt, minst sju timmar per natt. Du ska vakna på morgonen, skutta upp ur sängen och känna att du har en helt orörd dag framför dig, en dag som du verkligen ska utnyttja och njuta av varje sekund.
Om du följer dessa råd finns möjlighet att skaffa en platt mage framöver.

Platt mage
Platt mage