Nordisk kost

Medelhavskost har du med all sannolikhet hört talas om, men Nordisk kost? Det kan bli en livsstil.
Nordisk kost är i princip samma sak som medelhavskost, men anpassad för våra nordiska villkor. Man vet sedan tidigare att medelhavskost är mycket hälsosam och att den minskar risken för Typ-2 diabetes, samt en del hjärt-kärlsjukdomar. Kosten innehåller mycket av omättat fett från växtriket olivolja, nötter, mandel och avokado, vidare har man en hel del skaldjur och fet fisk, sedan av någon anledning färggranna grönsaker, baljväxter, frukt, fågel och ljust kött, och då endast mycket små mängder med rött kött, pasta och ris. Man får fresta med ett glas vin till maten, då av den röda modellen.

Nordisk kost



Här är det egentligen bara att sätta på storstövlarna och kliva ut i naturen. Plocka med dig det som växer där ute i skogen, blåbär, lingon, hjortron, krusbär och vinbär. Har du trädgård, så har du med stor sannolikhet äpplen- eller päron-träd. Ät dessa frukter, och på en del av din mark odlar du vaxbönor, vitkål, rödkål, mangold och nässlor, de senare brukar man inte behöva odla, de växer ändå. Men du kan odla lite rotfrukter som poatis, rödbea, kålrot, rotselleri och palsternacka, och i kryddträdgården plockar du i dill, gräslök, pepparrot, kummin, fänkål och persilja, alla aldeles utmärkta kryddor till din mat. Vidare vore det utmärkt om du hade lite plats och ha någon höna som värper dina ägg. Ta sedan fram båten ro ut på havet ocfh dra upp någon fet lax, en sill eller kanske en fet hälleflundra. Vill du ha fett när du tillagar, så är det rapsolja som gäller. Det mesta kan du odla, om du har plats, och har du inte plats, så blir din livsmedelsbutik på gott humör om du hämtar grejerna där. Du som är ostälskare ska inte misströsta du får ha ost, men inte som pålägg, det ska ingå i maträtten du tillagar.

Från växtriket blir det mindre kalorier



Ökar du dina grejer från växtriket får du automatiskt mindre kalorier, eftersom växtriket har mindre kaloritäthet än animaliska produkter. Det gör att du känner dig mätt tidigare, och du behöver inte tryck i dig en massa extra. Det är det senaste som lägger sig som en ring kring magen, bukfett. Icke bra. Så kläm på ordentligt med grönt och rotfrukter från den svenska naturen, kläm bort den där biffen, så kommer du med stor sannolikhet att må betydligt bättre.

Slagsmål om tången



Förr i tiden, så hade de bönder som hade mark vid kusten möjlighet att hämta tången som flöt in på stranden. Numera har kommunerna ofta satt stopp för detta, jag vet inte varför. Tången var ett utmärkt gödningsmedel och bönderna gjorde ju fantastiska insatser när de höll rent på stränderna. Nu gnäller folk över att det är så mycket tång. Men det kanske snart är slut på detta. Jag läser att fisk och skaldjur är utmärkta produkter i nordisk kost, men även tång ska tillföra en hel del. När detta blir känt, så kommer vi att se folk med ficklampor smyga omkring på stränderna i jakt efter tång, ungefär på samma sätt som man förr smög omkring i olika insjöar och fångade kräftor. Ja det var tider det.

Vilda växter bättre än odlade



Det tror jag inte är någon nyhet för någon. Alla vet att odlad lax har ett sämre näringsvärde än vildfångad lax. Varför skulle växtriket vara annorlunda. Så har du funnit ditt kanatrellställe, eller lingonställe, håll extra hårty i den platsen, den blir mer värd än guld. Kan du ta med dig korgen och plocka på dig en ordentlig omgång kantareller, så komma hem, smörsteka dessa, och så bara njuta, då lovar jag dig att du har den dagen hemma. Om så livskamraten inte har varit med på utflykten, och han eller hon som kompensation tar ig in i vinkällaren, och hämtar fram ett gott rött vin, då förstår jag att njutningen är på topp.
Lev väl – lev länge.

Nordisk kost och Yoga, perfekt.
Nordisk kost och Yoga, perfekt.