Motion

Motion är den bästa medicinen, enligt många. Så hur fixar jag den, och hur mycket motion är lagom, för att man ska kunna räkna in den medicinen. Det fungerar inte att springa till läkaren och be att han eller hon skriver ut ett recept, som du sedan tar till apoteket och hämtar ut ett ask med piller. Motion måste du skaffa dig själv. Det är egentligen ganska enkelt. In på närmaste sportaffär och hämta ut ett par lämpliga skor. Sedan på med lämplig klädsel, och så tar du ett ben, sätter det framför det andra, och växlar. Se där redan igång. Men så var det frågan om hur mycket som är lämpligt för att du ska må bra, eller kanske bättre än vad du gör idag? Många olika teorier finns det, jag lovar. Jag har läst på nätet den senaste tiden och det finns hur mycket som helst. Den slutsats jag kan dra är att du helst ska röra på dig varje dag, det finns de som rekommenderar 30 minuters rask promenad. I nästa mening skriver de att man helst ska förbruka minst 1500 kalorier i veckan. När jag tittar på min mätare, Runkeeper, så behöver jag promenera minst fem kilometer på minst en timme för att passera drygt 300 kalorier.

Motion 2

Jag rör mig fem dagar i veckan, och vilar två. Numera är jag pensionär, så jag har möjlighet att röra mig en timme om dagen. Har dessutom en granne som gärna hänger på, då går det betydligt lättare, framförallt de dagar då det regnar och blåser. Sedan vi satte igång för någon månad sedan har vi inte missat en enda dag. Ibland puschar han ibland är det jag. Vi har skaffat oss några rundor som är drygt fem kilometer. De ger ganska exakt 370 kalorier, således 1850 kalorier extra per vecka. Både jag och grannen kan intyga att vi känner oss betydligt starkare numera. Tyvärr kan jag inte säga att min vikt påverkats speciellt mycket, kanske två kilo ner.

Motion 3

Jag skulle nog må än bättre om jag då också satsade på lämplig föda. Där letar jag ännu för jag vill inte sätta igång med någon fasta, 5:2, 8:16 eller vad de nu heter. Jag är lite mera inne på LCHF eller möjligtvis medelhavet. Jag är en ganska kräsen person, så jag letar recept. Där jag hittar godast recept, den kosten kommer jag att välja. Då lär de sista kilona emigrera så att jag hamnar på en lagom nivå enligt min läkare. MEN och här måste man läsa ett riktigt stort MEN, viktnedgången är ändå inte det viktigaste med min motion, det handlar om att pressa kolesterolet och att minska risken för hjärt- och kärl-sjukdomar. Jag har ingen lust att sjunka ihop med en hjärtinfarkt, då promenerar jag hellre några mil. Jag älskar att resa, det kan ju bli en alldeles lysande resa, och jag hittar lämpliga vandringar. Kanske Österrike eller södra Tyskland. Varför inte svenska fjällvärden. Jag har en nära släkting som nu under några somrar tagit sig igenom pilgrimsvandringen från Pyréerna till Santiago de Compostela, en liten trip på cirka 80 mil. Det finns en pilgrimsvandring på Gotland, cirka 4,5 mil från Othem till Visby. Jag får väl börja med den.

Motion 4
BIld av ijmaki från Pixabay

Motion

När man blir Senior så kommer behovet av motion att bli starkare. Vi skriver givetvis om detta, också. Klicka på länken, så får du alla våra artiklar om just motion.

Motion

Motion 5