Mindfulness

Är du stressad, eller känner du att du inte riktigt hänger med, Det är lite mycket runt omkring, lär dig Mindfulness. Det dags att slappna av. Men hur gör du nu det, utan att besöka en massa institutioner och bli av med en hel del pengar. Lite självhjälp kanske. Det finns en hel del metoder du kan använda, där du jobbar med dig själv, och som ger ganska bra resultat, du blir lugnare och du känner att du mår betydligt bättre. Mindfulness heter den metod jag beskriver här. Du har kanske redan läst om den på den här bloggen. Jag jobbar lite med den själv, det blir bra resultat, så läs och fundera. Passar det dig, sätt igång, är du skeptisk, skippa den eller kanske prova lite, är du redan frälst, då vet du att man kan gå vidare och prova nästa nivå av Mindfulness. Här beskriver jag en introduktion till Mindfulness.

Det grundläggande i Mindfulness:


Mindfulness går ut på att du ska vara uppmärksam på det som händer just nu, i just denna stund. Det kräver din koncentration och uppmärksamhet, med dessa tre steg:
1) Du är närvarande just i denna stund.
2) Du ger din uppmärksamhet och din andning på dina känslor eller mot din kropp
3) Dina tanke och känslor accepterar du för stunden utan några värderingar eller att du dömer ut dessa. De bara finns där.

Med dessa tre steg kan du göra dina övningar.

Mindfulness är en enkel metod som du kan öva på lite när det passar dig.
Du får bli mera närvarande, om du inte redan är det, så får du öva, öva och öva. Du behöver inte springa iväg till närmaste sportshop eller modeshop för den delen, du kan öva exakt där du står just nu. Om du står så stå alldeles stilla. Försök att andas lugnt, kanske du ska stänga ögonen för att helt gå in i dig själv. Följ din andning, hur du suger in luften genom munnen eller näsan, hur den nya luften sprider sig i din kropp, ditt bröst kanske häver sig, eller pm luften hamnar i magen, hur magen ändras.
Kommer det in någon tanke i ditt huvud, släpp dem och återgå till din andning. Det är snart dags att släppa iväg den gamla luften och hämta in ny, följ den luften i din kropp. Snart har du koll på din andning, du känner hur kroppen tycker det är skojigt när det kommer in ny frisk luft, och din kropp känner nog lite sorgenhet när luften lämnar din kropp. Luften har trots allt gjort nytta.
Jag skulle tro att du känner detta betydligt mera om du står ute i skogen, än om du står på en hårt trafikerad gata i stan. Därmed sagt att du kanske ska välja dina platser med omsorg.

Ta till lite hjälpmedel, en säng eller en stol.

Ta till lite enkla hjälpmedel till andningen. Lägg dig på din säng, känn hur kroppen slappnar av, du känner nu än mera hur luften kommer in och senare lämnar din kropp. Du känner hur bröstkorgen lyfter sig och sänker sig, samma sak med magen. Här kan du förstärka din känsla genom att sätta på lite lugn musik i bakgrunden. Titta på YouTube, det finns hur mycket som helst, skippa videon och lyssna bara på ljudet. Hittar du en som du trivs med, spara den, och återkom. I de flesta fall slumrar du in när du ligger i sängen och lyssnar. Det gör inget, det är ett tecken på att du är avslappnad. När du senare vaknar upp känner du att dina tankar är rena, det kan vara dags att ta in nya.

Har du svårt att somna, gör så här, så kan det bli lättare. Mindfulness.

  • Börja med att leta efter en lugn musik, jag föredrar YouTube, men det finns andra. Har du YouTube, så täcker du bildskärmen så att du inte ser videon utan bara lyssnar till lugn musik. Sök på Mindfulness eller relax. Du kommer att få massor av förslag. Hittar du något du gillar, spara den så slipper du leta nästa gång.
  • Lägg dig på sängen, låt benen vara lite åtskilda, armarna lägger du längs sidorna.
  • Stäng ögonen och låt dina tankar fladdra, dra ett par djupa andetag och känn åter hur luften smyger in i din kropp, hur kroppen mår bra och hur din bröstkorg guppar lite upp och ner, kanske också magen rör på sig. Ligga bara stilla och låt kroppen sköta sig själv, du blir i stället åskådare.
  • Leta efter dina kroppsdelar, och känn efter hur de mår. Du kanske börjar med stortån, känn om den är varm eller kall, om den vill vicka lite på sig själv, om den vill ha lite mera värme eller kyla. När du har koll på tårna går du vidare i varje kroppsdel i hela kroppen. När du kommer till håret vet du exakt hur din kropp mår.
  • Så när du nu har nått toppen, då är det dags att åter kolla på andningen, sköter den sig? Andas du lugnt och stilla. Det kan vara dags att öppna ögonen och att återgå till verkligheten. Men kasta dig nu inte upp, utan ligg kvar en stund, sträck på dig, känn hur du återfår din kropp. Sedan kan du resa på dig sakta och lugnt, återgå till verkligheten, och kanske få en kopp kaffe?

Några flera övningar som du kan göra i vardagen.

Smaka på en kopp kaffe! Nu tänker du säkert att han har fullständigt tappat konceptet. Men vet du verkligen hur det smakar? Du har säker ett flertal gånger skaffat dig en kopp kaffe, hällt upp kanske lagt i något sötningsmedel, och på stående fot svurit över att det var varmt. Sedan har du väntat en stund, tills det går att hälla i sig kaffet, någon liten minut senare är det tomt i kaffekoppen, du ställer ner den, kanske i diskmaskinen, så går du vidare i livet. Om någon frågar dig tio minuter senare om kaffet smakade bra, så kan du inte svara på det, det var en rutin du har, en rutin som eventuellt tillfredställde din kaffetarm, just då, emn som inte på något sätt har gett något bestående intryck.
Ta dig i stället tid att dricka ditt kaffe. Häll upp det i koppen och gör det drickbart. Ta med dig koppen till soffan eller på annat ställe där du sitter bra. Ställ ner koppen på bordet. Luta dig bakåt, känn om det luktar kaffe när du andas in genom näsan. Ta tag i koppen, och håll den framför näsan, dra in luft, och känn åter efter kaffedoften. Så sätter du koppen mot dina läppar, känn nu efter smaken, låt kaffet finnas i din mun en liten stund, i syfte att du ska leta efter smakerna, svälj, och andas djupt. Upprepa drickande några gånger så att du lägger smaken på minnet, du kan nu med gott samvete besvara frågan om hur kaffet smakade. Gillar du inte kaffe, så ta då någon dryck som du gillar, te, mjölk, slånbärssaft eller vad det är. Processen är det viktiga, du går ner i varv och du känner säkert hur du får ett inre lugn. Om du nu är riktigt på gång, så har du givetvis satt på din njutbara musik. Nu kan du ha den i öronlurarna, så att bara du får njuta. Det här kan du säkert gör i ditt fikarum på jobbet, eller ta med kaffet till din kontorsplats, där du sitter bra, och kan vara för dig själv.

Nu blev den här övningen lite lång, men du kan enbart gå ut i skogen, sätt dig på en stubbe, lyssna på din andning och fåglarna, kanske en massa andra lugna ljud som finns.

Eller plocka fram näsan nästa gång du lagar mat. Sug in dofterna när de stiger från kastrullen eller stekpannan, jag tror jag kan utlova att maten smakar än bättre när du sätter dig till bords.

Observera din omgivning. En av de bästa sätten jag gillar är att slå mig ner på något uteställe, oavsett om det är mat eller kaffe. Jag vill då ha koll på vad som händer utanför, hur folk rör sig, och hur de är klädda. Sådant kan underhålla mig ganska länge, och det får mig vidare att koppla av. Stressen försvinner, och ett lugn infinner sig. Hitta dina små ställen eller ögonblick där du känner att ditt lugn infinner sig, då är du på en god väg.

Här kan du läsa vidare.

Här läser du mera om livet som pensionär:

Mindfulness 1
Mindfulness lär dig koppla av.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *