5 kosttillskott för äldre

5 kosttillskott för äldre

En välbalanserad kost är viktigt genom hela livet, men är särskilt viktigt under vissa perioder. När vi är små och växer behövs energi, vitaminer och mineraler till det. När vi senare i livet åldras ökar behoven igen.

Enligt Tillskottsbibeln är det därför viktigt att ta hänsyn till åldern när vi köper kosttillskott. Behovet av olika vitaminer och mineraler varierar en del genom livet. När du blir äldre ökar behovet av en del näringsämnen.

PiggSenior.se går igenom de produkter som kan vara intressanta för dig över 55 – 60 år.

1. Vitamin D

D-vitamin behövs för att din kropp ska kunna ta upp kalcium i maten. Brist på kalcium leder benuppmjukning som är ett ganska vanligt problem bland äldre. Det finns även studier på att brist på D-vitamin eventuellt kan leda till cancer, diabetes, neuropsykiatriska sjukdomar och autoimmuna sjukdomar.

Normalt sett får du i dig tillräckligt med D-vitamin genom att det bildas i huden när den utsätts för solens ultravioletta strålar.

Men med stigande ålder avtar den förmågan och då kan brist uppstå.  1117 rekommenderar alla över 75 att ta 20 mikrogram vitamin D-tillskott varje dag.

2. Kalcium

Förutom att äta D-vitamin kan du även inta extra kalcium i form av kosttillskott. När vi får i oss tillräckligt med kalcium återbildas skelettet på ett naturligt sätt. Dessutom hjälper kalciumet musklerna och nervsystemet att fungera som de ska. Det finns kalcium i både skelettet och i blodet. Om det är brist på detta mineral i blodet kan kroppen börja ta kalcium från skelettet i stället vilket leder till benskörhet om det får pågå länge. Detta är särskilt vanligt bland kvinnor efter klimakteriet.

Kosttillskott

3. Protein

Från 65 års ålder ökar proteinbehovet. Protein behövs för att bevara muskelmassa och att kunna stärka musklerna vid fysisk aktivitet. Det är inte ovanligt att äldre människor får lite sämre aptit. Då leder det vanligtvis också till att man äter lite mindre, vilket i sin tur gör att det kan bli proteinbrist.

Ät lite extra fisk och kyckling så får du i dig protein. Annars är en proteinshake till frukost eller mellanmål ett utmärkt sätt att få i sig tillräckligt med protein utöver det du får i dig genom maten. Du gör lätt en proteinshake med proteinpulver, banan, plus eventuellt någon annan frukt och lite mjölk. Här hittar du bra proteinprodukter för äldre.

4. Vitamin B12 och B9

Vitamin B12 behövs för flera saker i kroppen. Bland annat behövs den för ämnesomsättningen och för att nervsystemet ska fungera bra. Har du brist på B12 kan du känna dig tröttare än normalt. Tyvärr är det ganska vanligt att äldre drabbas av B12-brist. Som tur är kan du lätt upptäcka det genom ett blodprov och sedan ta extra tillskott av B12 i form av kosttillskott.

B9 hänger ofta ihop med B12. Vitamin B6 kallas även för folat och behövs för att kroppen ska kunna bilda röda blodkroppar och bilda nya celler. Du kan öka intaget av B9 genom grönsaker som spenat, brysselkål, avokado och grön sparris. Eller så kan du köpa kosttillskott med B9.

5. Omega-3

Omega-3 är viktigt genom hela livet, men särskilt viktigt är det när du är lite äldre. Denna fettsyra finns det gott om i fet fisk men det skadar inte att ta lite extra i form av kosttillskott.

Med lite högre halter av Omega-3 i kroppen minskar du risken för blodproppar. Dessutom smörjs kroppens leder och senor på ett bra sätt när du får i dig tillräckligt med Omega-3.