Bok av Kerstin Brismar – Lev länge och väl – 1

Kerstin Brismar - Lev länge och väl
Kerstin Brismar – Lev länge och väl

Kerstin Brismar – Lev länge och väl


Kerstin Brismar – Lev länge och väl – Ibland blir man bara lite glad. Jag fick diabetes för snart tio år sedan, och sedan dess har jag försökt följa läkarnas linje om motion, mediciner och viktnedgång. Det har väl gått sådär kan jag avslöja, det vill säga inte så lyckat. Jag har kvar mina ganska höga värden på fastesocker och även en mätning av långtidssocker gav vid halsen att det var åt h-e. Så vad att göra?
Eftersom mina läkare inte lyckats lista ut motmedel, så läste jag en hel del, och kom fram till att någon form av fasta skulle kunna hjälpa. Jag drog igång med 16:8, det innebär att jag äter under åtta timmar av dygnets 24, och sedan stoppar jag inte i mig något annat än vatten. Det kan ju kanske kännas lite knepigt, och vill du prova, försök att göra ett långt uppehåll utan att stoppa i dig något. Då hinner kroppen återvända och bearbeta det du stoppat i dig. Kan du dessutom undvika potatis, vitt mjöl socker och en del annat, så skapar du än bättre förutsättningar för din diabetestyngda kropp att anpassa sig.

Bok av Kerstin Brismar - Lev länge och väl - 1 1

Mina tilltag – Lev länge och väl!



När jag berättade om mina tilltag för diabetessköterskan och läkaren, så kan jag ju säga att det inte föll i så god jord. Jag skulle ju äta runt hela dygnet, och för det skulle man i stället balansera då i första hand med mediciner. Jag är inte nöjd med deras inställning.
Så läste jag om boken Lev Länge och väl, Kerstin Brismar, professor och läkare, som kollar på hur vi människor mår, och varför vi får en massa sjukdomar. Hon beskriver de blå områdena, där människor lever utan folksjukdomar, och de lever tills de är 90 och ofta över 100. Vad beror det på?
Enligt Kerstin är det i huvudsak två saker, dels vad dom stoppar i sig, och dels att dom rör på sig. En fåraherde promenerar dagligen många många steg i sitt jobb, för att vakta fåren. Både män och kvinnor hade flera timmars daglig fysisk ansträngning, något som vi i västerlandet har tappat ganska mycket av.

Bok av Kerstin Brismar - Lev länge och väl - 1 1

Blir bättre tallrikar, eller åtminstone större!

En annan grej som jag läste vara att på 1960-talet som kom det betydligt större tallrikar till oss i västerlandet, och vi fyllde gärna på med mat så att det nästan rann över. Efter maten blev den enda fysiska ansträngningen att ta sig till den nyinköpta TV-soffan och spana in vad som fanns på TV:n. Och våra midjemått svällde till aldrig tidigare skådat mått. Dock skriver Kerstin om att vi som föddes på 1950-talet, och växte upp på sextiotalet, har den fördelen att vi inte satt inne och rullade tummarna. Nej, var det inte skola, så var det fotboll eller ishockey på planen utanför, från det man vaknade tills morsan ropade att det var dags för mat.
Med alla dessa fysiska övningar la vår generation grunden för kommande väl hälsa, och även om vi idag, som jag drabbats av diabetes, så finns det förutsättningar för att åtminstone dämpa den, och då leva ett någorlunda normalt liv de kommande trettio åren, eller hur mycket det nu är kvar.
Ät sunt och promenera. Med sund mathållning menas att inte enbart avstå från socker, vitt mjöl och vad det nu är, utan en stor del handlar om att matfönstret bara ska vara öppet under några timmar per dygn, det vill säga exakt så som jag har gjort, utan att veta. Men jag ser å andra sidan på mitt fastesocker att det ligger ganska stabilt varje morgon. Ännu lite högt, men jag har ju bara hållit på några veckor. Ge det ytterligare lite tid, så kommer det att bli utmärkt, det tror både Kerstin och jag.

Bok av Kerstin Brismar - Lev länge och väl - 1 1

Promenader gillar Kerstin, och jag ibland!

Promenader är något som kommer och går hos mig. Ibland tycker jag om det, och då är det absolut inga problem att snöra på mig skorna och ta de där fem – sex kilometerna som jag har runt kvarteret. Ibland är det bara trögt, jag har ingen lust. Du vet, den där tröskeln som måste passeras. Det blir ofta att jag hamnar framför datorn och sitter stilla i stället, långt ifrån Kerstins rekommendationer. Jag får skärpa mig.

Blir du lockad av denna fantastiska bok? Då ska du följa länken och beställa den direkt. Lev väl och Länge. Författare Kerstin Brismar. Medförfattare Marit Andersson.
Vill du läsa mera om hälsa, så hittar det här.