Långtidssocker – Fastesocker – Diabetes

Har du fått diabetes, typ 2, då vet du säkert vad detta är, långtidssocker och fastesocker.

Fastesocker
Diabetes

Diabetes. För er andra kan jag meddela att det är de två metoder att mäta blodsocker, Fastesocker mäter man oftast alldeles själv. Ett stick i fingret, så lite blod på en sticka, som läser av och visar ett värde, som helst ska vara mellan fyra och sex. Då brukar det bli bra. Långtidssocker, eller HbA1c, som det heter officiellt, är det prov som sjukvården tar för att mäta blodsocker. Det värde som visas, helst under 48, är det som man mäter upp och som gäller två – tre månader bakåt i tiden, ett genomsnittsvärde, som du jämnar ut toppar och bottenvärden.

Ett fastesocker är ju bara i exakt just den stunden, och kan variera väldigt mycket. Stoppar du i dig en godisbit, för att ta ett ytterst dåligt exempel, så kan ju fastesocker stiga med ganska många steg mellan två mätningar. Nja, kanske inte en bit, men en halv chokladkaka påverkar ganska mycket. Lek med tanken från fem till tolv, skulle kunna inträffa.

Om du tar långtidssocker, så påverkar givetvis chokladkakan även där, men är det enbart denna chokladkaka, så skulle jag ju säga att det inte går att utläsa på ditt värde om du under perioden stoppat i dig en halv chokladkaka. Du kan må dåligt, men det är priset du får betala för en sådant mindre lyckat beslut. 

Skulle du däremot få för dig att stoppa i dig en halv chokladkaka varje dag i två månaders tid, då kommer du dels att må illa, men då kommer du även att få ett betydligt högre långtidssocker. Då blir sjukvården oroliga och gör en utredning. Berättar du då om din halva chokladkaka, som nu övergått från ett enskilt misstag till en daglig rutin, då kommer du att bli uppmanad att ta bort den delikatessen. Har du fått diabetes, då gäller det att du sköter ditt intag av föda. Någon liten överträdelse då och då, gör ingen nämnvärd skada, men det är om du lägger in en halv chokladkaka varje dag, som de stora problemen dyker upp.

LCHF är ett sätt att leva om du har diabetes. Lågkolhydratdiet, du hör på namnet, du plockar bort dina kolhydrater, och får i stället lite mera protein och fett. Det finns en diskussion kring om denna diet är OK under ett längre perspektiv. Följer du LCHF så brukar det resultera i att du får ett stabilt blodsocker, viktnedgång, eller ligga stabilt på din matchvikt. Det finns idag massor med sidor som behandlar LCHF. Prova gärna, fungerar det för dig, så är det bra. Mår du sämre, så ska du nog fundera på om du ska fortsätta. Det finns gurun inom området som inte ens kan diskutera, utan med ögonbindel far de fram och predikar LCHF som är det vidunderliga mot alla besvär. Lita inte blint på dessa, du måste skaffa dig en egen bild. De flesta läkare har en negativ syn på LCHF. Men det är samma sak här, skaffa dig en egen bild. Mår du bra, kanon kör. Mår du sämre, återgå till tidigare liv. Om jag får lägga in en lite personlig uppfattning, så kan jag säga att allt jag läst om LCHF, så hjälper det nog flera gånger än det stjälper. Skulle du tillhöra den skara där det stjälper, så är det ändå ingen långsiktig skada skedd, du skippar bara LCHF och återgår till det du mår bra av. 

Fasta – en stund varje dag

Det låter väl som en ganska behaglig upplevelse. Under en viss tid på dygnet fastar du, det vill säga, du äter inget. Bara njuter av ett glas vatten eller två. Det här är givetvis för att ditt blodsocker ska hamna på en stabil nivå. Under, låt säga sexton av dygnets tjugofyra timmar är det bara vatten som gäller. Känns det svårt? Nja, prova så ska du se. För egen del provade jag att äta från det att jag vaknade och fram till lunch. På eftermiddag och kväll åt jag inget. Det var lite tungt i början, för vi åt ju alltid middag vid fem – sex på kvällen, då ofta med någon fet och god sås, potatis och annat som får en att växa, dock inte på längden utan i fronten. Det där var ingen höjdare, liksom att mitt fastesocker aldrig blev riktigt bra. Jag var i princip glad varje gång det inte var två siffror. Men så började jag dygnsfasta, så som jag skrev. Från lunch och framåt blev det inget, inte ens lite chips på kvällen. Det tog i princip  dygn två innan fastesocker var OK. Den första mätningen av långtidssocker gav vid handen att jag var på G, dock inte klar. Jag har för mig jag hade ett värde på 57. Men då hade jag bara hållit på i en månad. Nästa mätning blev bättre, 43. Och i princip alla mornar jag mätte själv så kom värdet på ungefär fem. Nu ska jag säga att jag inte följde detta slaviskt. Var vi bortbjudna eller hade  gäster, så satt jag inte och tjurade vid sidan om, utan jag var med, som om inget hade hänt. På fastesocker fick det ingen direkt påverkan, det kunde komma en reaktion två dygn efter, men inte på morgonen direkt efter kalaset. På samma sätt, ibland blir jag sugen, och jag vill inte att detta ska behöva gå till någon överdrift, så då kan jag plocka fram en liten sallad, eller kanske två skorpor med smör på. Det tillfredsställer mina behov, och händer det enstaka gånger så påverkar det inte mina värden. Det som kan anses vara viktigt när du fastar, dygn fastar, är att hitta rytmen. Bestäm dig för att ha matfönstret öppet under vissa tider. För egen del har jag det öppet mellan det att jag vaknar fram till lunch. Om så lunchen kommer klockan elva eller tretton, det varierar. Jag är senior, så det blir lite si och så med tider ibland. Det fungerar vilket som. På den tid där fastan pågår, så dricker jag bara vatten, kolsyrat vatten, men det spelar ingen roll vilken typ av vatten bara det är rent. Jag vill gärna ha det kallt, så jag har ofta en flaska i kylen. Kolsyrat kylt vatten är nog det bästa jag kan dricka, alltid en lyx när jag kommer ihåg att göra i ordning det.

Jag kan nästan lova dig

Att oavsett vad du gör, så kommer du förmodligen att må bättre. Har du problem med dina diabetesvärden, så bör de stabiliseras med lite fasta. Du behöver kanske ine ha så lång fasta som jag har. Är du morgon sovare, och kanske sover till åtta. Ja med då kan du börja betydligt senare på dagen, och ändå få ihop dina sexton timmars fasta, om du nu behöver det. För en del räcker det med tolv timmar. Du ser då kan du äta kvällsmålet omkring klockan 18 och ändå ha god marginal på dig, under förutsättning att du nu sover till klockan åtta. Har du små barn, som gärna kommer klockan sex på morgonen, så kan du ha en liten finess i att du medicinerar, och då kanske låta partnern gå upp i stället för att du gör det. Jag kan kanske inte riktigt hålla med om att det är seriöst, men någon gång kan det säkert vara skönt att vända sig om och dra täcket över sig, och höra hur partnern klampar upp med barnen i följe. Du kan lyxa till det med en stunds sömn extra.

Förmånen kräver resultat

Om nu din partner går upp extra tidigt och tar hand om barnen, så kanske han eller hon vill se resultat. Då gäller det för dig att inte maximalt utnyttja fastegränserna, och stoppa i dig en halv chokladkaka fem minuter i åtta. En kväll kanske det går, men två och fler, nej då ska u hitta någon annan metod. Då är fastan inget för dig. Du kommer troligtvis aldrig att kunna visa upp fina siffror.

Må bra med kost och motion

Om du nu kommer igång med kosten, och får bra värden, då är det bara att traggla igång med lite motion. Rör du dig knappast idag, möjligtvis att du på morgonen går till brevlådan och hämtar tidningen, eller läser du den på din IPAD, då ska du uppenbart fundera på att börja motionera. Nu låter det som ett gigantiskt påhopp, men ta det lugnt. Kom du underfund med att fasta inte var så svårt eller krångligt, så kan du lugnt fortsätta att läsa. Det behövs ganska lite för att din vackra kropp ska reagera positivt. Tänk dig in i detta, du vaknar på morgonen, solen är redan uppe, en bra bit til och med, du har ju sovit till åtta, det är din partner som killar med barnen. Då kliver du upp, sätter på dig lite mysiga kläder, och ett par sköna skor. Ta dig ut och promenera. Har du en skog i närheten ta dig dit, och gå i skogen. Det behöver inte vara fort, inte ens mycket. Bara att du rör på kroppen. Hittar du en bänk, perfekt, slå dig ner, öppna öronen, och lyssna. Det är med stor sannolikhet någon fågel som blir glad av att se dig, och kanske sjunger den en liten trudelutt, så pass att du ler. Skogen i övrigt skickar iväg positiva signaler i form av ren luft och skogsbad, ett fenomen som å mycket annat kommer från Japan. Här var det en massa kontorsmänniskor som stressade på sina jobb i en sådan omfattning att det blev ovanligt många dödsfall. Det ville den japanska staten minska, givetvis. Ett dödsfall i befolkningen är en förlust, och sådant vill man inte veta av. Man införde skogsbad eller som det heter på japanska: Shinrin-yoku. 

Skogsbad eller Shinrin – Yoku

Har du dålig kondition och är lite stressad, då ska du definitivt läsa på om Shinrin-Yoku, eller som det heter på svenska Skogsbad.  Du kan göra det alldeles själv, eller följa med en grupp. Det bästa av allt, oavsett hur du gör, så kan det aldrig bli fel. Bara det är ju alldeles underbart. Här är tre anledningar till varför du ska bli skogsbadare: Argumenten har jag tjuvat från Utmaningen.se, där det finns betydligt mera information. Du får naturbrist om du:

  • Sitter stilla inomhus i konstgjorda miljöer fast vi är anpassade till ett liv som jägare och samlare.
  • Stressar oss sönder och samman fast det gör oss sjuka.
  • Plottrar bort det enda liv vi har på distraktioner fast vi innerst inne längtar efter mening och sammanhang.

Ganska hyfsade argument för att komma igång kan jag tycka. Nåväl hur ska du nu bära dig åt? Det absolut enklaste sättet att motverka naturbrist är att gå ut i skogen och bara vara där. Du känner snart hur skogen och dess träd bara omfamnar dig och ger dig energi. Hittar du någon stubbe, sätt dig där och bara filosofera. Låt dina tankar flöda. du känner direkt hur kroppen fylls av energi och ditt huvud fylls med möjligheter, inte problem.  Till detta ska ju läggas att du promenerat ut i skogen, sådant ger pluspoäng, många pluspoäng. 

Skulle du inte trivas med att motverka din naturbrist, så kan jag med stor sannolikhet lova dig att din stress finns kvar när du kommer hem. Så våga ta steget och prova, det kan ju trots allt vara något gott för ditt liv, du kan må bättre. Det kan till och med kanske bli början på ett helt nytt liv. Så lova att åtminstone ge det en chans.Både en promenad och ett skogsbad på samma dag. Din kropp kommer att sprätta till av glädje. Har du dessutom skaffat dig diabetes, så är det absolut ingen nackdel att ta till motion och ett skogsbad. Båda tillför din kropp nyttigheter, och faktiskt så kommer du att må betydligt bättre än när du kryper upp i soffan, med en chipspåse, det är grejer som försämrar din kropp och din kropps möjligheter att må bra. Det är din kropp och du bestämmer ju alldeles själv, det är trots allt du som ska göra grejerna, och det är ditt mående som påverkas.Så ta ett val, soffan eller stubben.

Hur blir det nu?

En stund i soffan, igen, eller kommer du på bättre tankar, och kommer iväg oc börjar röra på dig. Det behöver absolut inte vara exakt det jag har skrivit om, du kan hoppa på precis vad du vill, det viktiga är ATT du gör något, och att det blir regelbundet. En gång är ingen gång, två gånger då är det tradition, och du har brutit ett dåligt mönster.

Om Åhus

För länge sedan gjorde jag en liten film om Åhus. Titta gärna på den genom att följa länken.