Får du tillräckligt med sömn?

Får du tillräckligt med sömn? 2

Alla är nog ganska medvetna om att sömn behövs för att du ska må bra. Både kroppen och hjärnan behöver återhämta sig. En vuxen person behöver mellan sex och nio timmars sömn för att det ska vara OK. Tar du en natt då och då med kortare sömn så spelar det ofta ingen roll. Men skulle det ske många nätter i rad, då är det dags att spärra upp ögonen och fundera på den knepiga frågan Varför? Du märker säkert att du fungerar betydligt sämre i din vardag, du kan till och med dra på dig någon käck liten infektion som gör att du blir irriterad, dina nära får stå ut med en varelse som inte går att känna igen. Du kan säkert lista ut vad det betyder för de som är nära dig, slitningar kan uppstå, och det… Andra saker som kan inträffa är att du somnar framför TV:n eller i andra situationer där du är passiv, eller att du överreagerar på olika sätt, du blir arg eller upprörd över små banala ting, eller ledsen för saker som egentligen fullständigt saknar betydelse. Jag ska inte måla fan på väggen, nu tar vi tag i detta i stället.

Får du tillräckligt med sömn? 3


Orsakerna till dålig sömn kan vara många. Numera räknas stress som den vanligaste orsaken, du sover dåligt därför att du hela tiden går och funderar på jobbet eller något annat. Du får svårt att koppla av och när du så smyger ner i din säng, drar täcket över dig, så är ännu hjärnan på högvarv, den har mycket kvar att bearbeta. Det här problemet har en mycket enkel lösning i teorin, men betydligt knepigare i praktiken. Minska din stress, se det var teorin, och den behövde jag inte skriva om, den har du redan listat ut alldeles själv. Men hur gör man det? Det finns ett antal avslappningsövningar du kan använda, men även det relativt nya modeordet Mindfulness kan hjälpa dig. Mindfulness betyder sinnesnärvaro eller kanske ännu bättre medveten närvaro. Här är några saker jag hittat på 1177.se:
Äta ett äpple i fyra steg, Den här övningen kan du genomföra när som helst på dagen.
Ta äpplet och håll det i handen. Titta på färgen och formen, Vrid och vänd på det, så att du kan betrakta äpplet från alla håll. Smek ytan, lukta och känn på hela ytan.
Ta en tugga och undersök biten med tungan. Vad händer i munnen när saliven rinner till. Tugga långsamt och upplev smaken.
Uppmärksamma vad som händer när du har tuggat färdigt. Smakar det så som du tänkte dig när du undersökte det i första punkten.
Gör din undersökning noga. Tänk som om du skulle redovisa dina intryck för någon som aldrig sett, än mindre smakat på ett äpple.

Får du tillräckligt med sömn? 3

Den här övningen syftar till att göra dig medveten om det som händer omkring dig, och att du då är tvungen att koppla bort din stress, eller det som din hjärna är upptagen med att bearbeta. Skulle det vara så illa att din hjärna tar överhand, och tänker på det du blir stressad av, avbryt då övningen, och börja om från början.

Nästa övning är i samband med lite motion, Promenaden.
Tänk dig att det är första gången i ditt liv som du tar en promenad. För att det ska bli lite enklare, så kan du gå på en ny promenad, i ett nytt område eller kanske en ny stig.
Börja med att känna in omgivningen. Luktar det något speciellt, känns vädret, kallt varmt, regnigt, blåsigt eller vad. Känner du hela din kropp? Mår tårna bra. Är magen varm? Känns skorna bra? Har du lämpliga kläder på dig?

Får du tillräckligt med sömn? 5


Gå ut och njut av din promenad. Tänk absolut inte på det som tidigare stressat dig eller det som du tänkte på i natt när du inte kunde sova. Dra gärna in djupa andetag av den friska luften, så att det kommer djupt ner i lungorna. Du ska gärna promenera i rask takt, i vart fall så pass att pulsen stiger lite, men inte mer än att du kan föra ett vanligt samtal med dina promenadkompisar.

Får du tillräckligt med sömn? 6

Ett svar på “Får du tillräckligt med sömn?”

  1. Pingback: Sova middag eller ej? - 01

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *