Diabetes

Typ 2 diabetes är min modell. Jag har tidigare skrivit om att jag tycker det nog var ganska bra att den drabbade mig, då fick jag verkligen ta mig i kragen och se till att min kropp mår bra. Dels genom att äta bättre, men ochså genom att skaffa mig motion, så att mina muskler blir starkare och kan ta hand om lite mera socker. Jag får lite bättre egen förbrukning, och det är ju aldrig fel.

Min modell mot diabetes


Äta allt, men inte alltid. Och då motionera allt, men inte alltid. Det blev kanske lite galet, memn så h’är är det. Jag gillar semlor och glass, kanske inte det läkarna rekommenderar, det vill jag lova. Och det ser jag naturligtvis själv, tar jag en semla så skjuter blodsocker i höjden, och detsamma med glassen.

Mera motion



Ett sätt att ta hand om det överskott av socker som finns, är att röra på sig. En rask promenad är aldrig fel, då förbrukar du en del av den sockerenergi som skapas av semlor och glass. Men bara till en viss gräns, jag kan inte stoppa i mig tio semlor och ta en promenad på femtio meter till bilen, det fungerar inte. Jag tror inte det fungerar med tio semlor i något sammanhang. Men kanske två och en rejäl promenad, kan hålla blodsocker på stången.

Undvik skavsår!



Det är inget smart att ta på sig joggingskorna för en promenad, inse att det är vår, det vill säga man skippar både långbyxor och strumpor. Det första påverkar inte skavsåret i någon nämdvärd omfattning, men strumporna, där har vi kärnan. Det skaffar snabbt skavsår, och det får du genast sota för. Nästa dags planerade promenad brukar få ställas in, vilket får till följd att blodsocker höjs. Tja du är medveten om spiralen. Det är då bättre att sätta på rejäla plåster och mer eller mindre tvinga dig iväg. Det skaver lite i början, men till slut känner du inget. När du är hemma igen, så kan det vara lite blodigt, inget att oroa sig för. Tvätta rent såret och låt det vara öppet och fritt i luften, så hjälper du till att läka såret. Hoppa sedan över några dagars promenad.

Fasta



I stället för promenader har jag kommit på att det går bra med dygnsfasta. Själv äter jag fram till lunch, och sedan blir det nget mera. Jag försöker hålla upp sexton timmar per dygn. Inga som helst problem, jodå jag kan ibland bli lite sugen. Och det för med sig att jag numera även tar ett blodsocker på kvällen. Ligger det lågt, fyra – fem, då plockar jag i mig en frukt innan jag kryper ner mellan mina lakan. På morgonen har jag då ofta ett fastesocker på bra värden.

Kerstin Brismar



Vill du ha lite råd om diabetes. Läs då läkaren och forskaren Kerstin Brismars bok, Lev länge och väl. Hon plockar fram en del idéer som du kan använda. Men mest handlar det om mat och motion, och fasta.

Läsa mer om Diabetes och andra folksjukdomar!

Här har du en bra sida där det står en hel del om våra folksjukdomar. Eller ta del av den officiella 1177.se

Diabetes en folksjukdom
Diabetes en folksjukdom