Artros – ledsjukdomen som gör ont! – 1

Artros - Det gör ont!
Artros – Det gör ont!

Artros – lyssna på ordet, Bara det känns ju ömt. Lyckas man eller har otur att råka ut för Artros, då gör det dessutom ont. Hur ska man då kunna förebygga detta?
Även långt innan Artros drabbar en så kan man förebygga, genom att klämma dit en och annan promenad, eller några längder i bassängen, pumpa upp cykeln och ta dig en morgontur, allt detta där du rör på dig kan underhålla kroppen så pass att du undviker artros. Du behöver absolut inte träna maximalt, ta dig en liten kortis. En promenad och köpa kvällstidningen, är en bra början. När du sedan kommit igång, kanske skaffat dig ett par underbart sköna vandringsskor, så känner du att du inte kan undvara promenaden. Du har kanske funnit en tid på dygnet, och en sträcka som passar dig. När du går där på din runda, och filosoferar, så hälsar du på folk du möter. Du kan läsa mera om Artros på Lunds universitets portal om Artros.

Det kan bli mycket att fundera omkring.



Missar du ett sådant möte, så blir det som att något saknas den dagen. Eller kanske undrar du vad som hänt med din mötesperson, den som du ofta möter i den där vägkorsningen. Har han eller hon blivit sjuk, eller? Så går du resten av din sträcka och funderar kring detta. Nästa dag är han eller hon på plats igen, och det känns ju skönt, du behöver inte fundera på det. Stannar ni dessutom och växlar några ord, så får du säkert en förklaring, hälsade på barnbarnen, eller försov mig, eller. Du vet att den där personen har ett liv utan dig.

Riskfaktorer för Artros !



Du kan påverka i åtminstone vissa delar på om du ska få Artros eller ej. Det finns en del riskfaktorer, som du ska vara uppmärksam på. Ålder, kön och ärftlighet är tre riskfaktorer du inte kan göra så mycket åt. Artros börjar du känna av från omkring 45 års ålder. Är du dessutom kvinna och har haft det tidigare i släkten, så ökar sannolikheten att du ska drabbas.

Andra riskfaktorer



Men lugn, det finns fler saker är Ålder, kön och ärftlighet som kan påverka. Har du skaffat extra buffert runt midjan, då ska du plocka bort den, snarast. Hqr du BMI på över 30, så löper du åtta gånger högre risk att drabbas.
Har du haft en ledskada, menisk eller korsbandsskada, ökar risken för att få artros.
Belastningsskador, har du ett yrke där du belastar rygg och knän, ökar risken för att drabbas.
Muskelsvaghet påverkar ditt sätt att hantera kroppen, och ger med stor sannolikhet artros. Har du svaga muskler, sätt genast igång att träna. Muskler är bland annat till för att hålla upp din kropp, se till att du har tillräckligt av dessa.

Risk för andra sjukdomar



Nöj dig inte bara med artros, har du väl fått sjukdomen, så ökar risken att du drabbas av andra sjukdomar. Du ökar risken att avlida i hjärt och kärlsjukdomar. Man har ännu inte riktigt funnit något direkt samband. Men man tror att man är på spåret, och det man tror är bland annat bristen på fysisk aktivitet, som i många fall leder till övervikt. De långvariga smärtor som artros kan ge, leder ibland till depression eller ångest, även här blir lösningen att träna och röra på dig dagligen. Det är inte enbart att du fysiskt kommer att må bättre, hjärnan utsöndrar vidare endorfiner, ett slags lyckopiller, som även är lite smärtstillande.

Skapa goda relationer med din kropp



Har du nu suttit på ett kontor hela livet, och känner att det börjar ta emot, några extra kilon har du samlat på dig, då är det dags för en livsstilsförändring. Upp på morgonen, och kläm dit en promenad, med eller utan stavar. Det sägs att trettio minuter brukar räcka, och så är det säkert i början.

Börja röra på dig!



Men sätt nu absolut inte allt på ett kort, och rusa iväg köpa på dig en massa kläder och utrustning, och börja tokrusa. Sådana upplägg kommer sällan långt. Nej här gäller det att skapa lugn. Har du inte rört på dig på länge, ta den där promenaden ner till kiosken runt hörnet, det tar fem minuter. Vill du inte köpa godis eller aftonbladet, lägg en tia på något sportspel. Så går du hem igen, nu troligtvis med lite lyckligare min. Det brukar vara så, innan matchen avgörs. När du väl kommer fram, utanför din port, du bor i höghus, hoppas jag, så skippar du hissen, och tar trapporna. Se där, redan första passet avklarat.
Dag 2. Idag ska det bli en ny promenad till kiosken bakom hörnet. Du måste ju hämta ut din vinst. På vägen dit upptar ditt huvud tankarna på något nytt spel. Du plockar av den där tian som du satsade i går. Resten sätter du på en ny match. Så blir det samma procedur på hemvägen. Jag har för mig det ska ta 33 dagar innan man kan kalla något för en vana.
Dag åtta. Idag skoppar du kiosken, vad ska du göra av alla pengar du hela tiden vinner. Du går förbi kiosken, och så blir det en runda i det okända. För trots att du bott i kvarteret de senaste tio åren, så har du inte en aning om hur det ser ut bakom det där huset, det som du bara sett framsidan på, när du åkt bussen till jobbet. Du kommer hem två timmar senare, plockar fram din mobil, och ser att du passerat 7500 steg. Hur lysande som helst. Du är på gång. Och som sagt 33 gånger, så har du skapat dig en vana. Och du bör må betydligt bättre nu. Dina leder känns inte av som tidigare, din mage har i stort sett försvunnit, och du är på gott humör.

Min App


På min app i mobilen finns det olika märken man får efter att ha uppnått olika saker. Jag har ställt in den på 7500 steg, då blir det grönt, och fram tills dess så är det olika former av rött. Men medaljerna kommer efter kanske tio dagar i sträck, med målet uppfyllt. Det finns, om jag minns rätt, 25, 50, 90, 365 och 730. Den sista handlar om två år, med daglig rörelse av minst 7500 steg. Det är mitt mål, och än så länge går det utmärkt. Jag ska göra vad jag kan för att undvika artros, det ser ut att göra riktigt ont, och ddet vill jag undvika.