Träna i Coronatider !

Träna i Coronatider ! 1
Träna i Cornatider

Träna i Coronatider. Hur kul är det? Har du börjat tröttna på att vara ensam på gymmet, eller den där träningsrundan du har med dina kompisar. Du känner att du börjar tappa i styrka. “Människan är den enda maskinen som inte mår bra av att stå stilla”, numera ett välkänt citat, som du ska ta till dig. Oavsett hur mycket, eller hur lite du rör på dig, så är allt mer än stillasittande betydligt bättre än just att sitta stilla.

Varför är det nu så viktigt att röra på sig?

Det handlar om att använda sin kropp, på samma sätt som du behöver röra på din hjärna och få den stimulerad, så behöver du röra på din kropp för att hålla den mekanismen igång. Du behöver inte pressa dig stenhårt på gymmet, så att du knappt orkar ta dig hem igen. Nej skippa detta, och ta dig an den så viktiga vardagsmotionen. Du har bilen parkerad hundra meter från din port. Du kan då gå dessa hundra meter, eller så kan du ta åt andra hållet vid porten, och på det sättet få en liten promenad på femhundra meter, innan du når bilen. Se där, redan fyra hundra meter mera rörelse, din kropp börjar gilla dig, det utan att du egentligen förstår riktigt varför. Träffar du dessutom på grannen en bit bort, växlar några ord med henne eller honom, så stiger humöret än mera.
Den klassiska kliva av bussen några hållplatser tidigare, eller varför inte vända på det, åk med några hållplatser mera, då får du se vad som befinner sig där bakom hörnet, och du slipper lägga tankar på den frågan något mera. Och så får du några hundra meters promenad i denna fantastiskt vackra morgon. Tänk om det nu ligger en alldeles underbar butik där, som du missat för att du stiger av bussen tidigare. Butiken gör dig på gott humör oavsett om det är mat, kryddor, eller käcka kläder som finns där.

Kontakt med kompisar, Träna i Coronatider

Det var i och för sig en fråga som jag ställde i början. Men jag tänkte mig en ny kontakt, kanske en nya dam eller man. I stället för den där mysiga middagen som kan lägga på hullet, så träffas ni i hörnet av två gator i stan. Inled så promenaden i ganska snabb takt, powerwalk, den ska utföras så att pulsen går upp lite, men ni ska ändå kunna konversera. När så promenaden är slut efter drygt en halvtimme, så kan ni ju bestämma om ni ska duscha tillsammans eller var och en för sig, för en träff senare, då med den där mysiga middagen. Ni är båda säkert betydligt mera matglada efter en sådan inledning, ni kan kanske till och med gå och handla tillsammans för att senare laga till maten, då över en flaska gott vin. Man får bjuda sig själv på lite upplevelser efter en promenad. Tänk sedan om ni blir ett par, vilken första träff, den kommer ni säkert aldrig att glömma. Fira varje årsdag, minst med en powerwalk. Det går alldeles utmärkt att fira varje månad, eller varför inte varje vecka. Det kan vara en lysande inledning av helgen, med först en powerwalk på minste en halvtimme, sedan dusch och gemensam middag. Att vakna den lördagen, med denna positiva upplevelse kan ju bara bli alldeles utmärkt.

Skaffa dig hund och Träna i Coronatider

Det här kan vara ett alldeles utmärkt tips, men det kan också skapa problem, framförallt om du är allergisk eller om någon i din närhet är det. Men om allt går bra, så är det en alldeles utmärkt kompis att ta med ut på morgonpromenaden.
Vi hade hund, han gick tyvärr ur tiden för några år sedan, men han satte sina avtryck. Varje morgon kom han och la sig kalla nos mot husses sängvarma kropp. Jag trodde ju att han ville gå ut, men se där misstog jag mig ganska ordentligt, för så fort jag lämnat sängen så tog han plats. Husse är ju ganska lättlurad så jag gick på detta, varje morgon. Till saken hör att jag är ganska morgonpigg, så det gjorde mig inte så mycket. Kom killen då någon gång? Nej, det kan jag inte påstå, kanske något undantag under de tolv åren som han fanns hos oss. Men ofta låga han kvar i min säng, ganska exakt så länge som matte låg i sin säng. Matte är lite morgontrött. På helgerna drar hon sig gärna till minst nio kanske en stund till. Du har redan listat ut att killen låg kvar exakt lite länge, det fanns ju absolut ingen anledning att lämna den sköna platsen i husses säng. Om han kom upp så fanns det ju bara mat och så att gå ut och kissa av sig. Sådant kunde alltid vänta.
Men det är inte anledningen till att du ska skaffa hund, nej förr eller senare behöver hunden några promenader. När han väl kom ur sängen så ville han alltid komma ut, då gärna i koppel för då visste han att det var promenad. Vi hade, oavsett var vi bodde, vi flyttade en del, en hel del promenadvägar. På en del kunde jag släppa honom fritt, det var drömmen, för en Irländsk Röd Setter gillar att springa. Han sprang ganska ordentligt där han kunde vara fri. Och husse kunde promenera i relativt hög fart. Således win- win, perfekt för båda.

Träna i Coronatider ! 2
Träna i Coronatider

Träna på Gym!

Så här i Coronatider så ställs det betydligt högre krav när du ska träna på gym. Du ska vara extra noggrann med handhygien och du ska vara extra noggrann när du torkar av redskapen, allra helst ska du duscha och byta om hemma, något som kan orsaka dig en förkylning. Duschar du hemma, så ta med dig åtminstone en torr tröja som du kan sätta på dig under jackan när du går eller cyklar hem. Du får visserligen dubbelt tvätt, men chansken att du slipper förkylningen är betydligt större, så då borde det vara värt att ta den där extra tvätten. Du gör ju ändå inte så mycket, öppnar tvättmaskinen, lägger i smutstvätten, häller i lite tvättmedel, och kör igång det hel. En stund senare öppnar du och hänger upp, det är det definitivt värt för att skippa en förkylning. En fördel är att du får duscha hemma i din egna lilla vrå. Du kan du stå där exakt så länge som du vill, ha på så mycket varmvatten du vill, och kanske bara svepa en handduk omkring dig, ta med en kopp kaffe och sätta dig i solen på balkongen, det är inte många gym som erbjuder sådana grejer, det kan jag lova.

Tips på vardagsmotion. Träna i Coronatider.

Så hur ska du nu förhålla dig till allt detta, åtminstone två saker, dels Corona och alla avstånd och att din kropp behöver träna. Här är en lista på mer eller mindre tokiga grejer du kan göra:

  • Njuta av solen på en plats där du aldrig tidigare gjort detta. Ta dig en promenad i den närliggande skogen, i den första gläntan du hittar lägger du ut din filt, klär av dig och pressar i några minuter. Sätt på dig kläderna igen, rulla ihop filten och fortsätt promenaden till nästa glänta, där du upprepar processen. När du gjort klar den tionde gläntan kan du välja om du vill gå i powerwalt tillbaka till ditt hem, eller om du ska pressa dig hem. Pressar du dig hem, så rullar du ut filten på varje glänta, klär av dig, solar, och så vidare till nästa och så vidare. Kom ihåg att smörja in dig med lämplig solkräm.
  • Ring på villagrannens dörr och erbjud dig att rensa hens gräs mot en kopp kaffe som betalning samt fri tillgång till saft eller kolsyrat vatten. Jobba i minst tre timmar.
  • Boka ett promenadmöte eller promenaddate. Det senare beskrev jag tidigare, promenadmötet är samma sak, bara att du inte är på span. I stället avhandlar ni det som ska avhandlas. Ett promenadmöte är man helst bara två i undantag tre personer, ni måste vara inom hörhåll.
  • Sommar – klipp grannens gräs, Vinter skotta snö, även grannens. Här kan du välja hur hjälpsam du vill vara, och vilken granne du vill gynna. Om det varken finns snö eller gräs som ska klippas, sopa rent utanför grannen tomt.
  • Bli turist, nu i din egna hembygd. Nä tog du senast en promenad i din stad eller byn där du bor? Dags att utforska den närmaste delen där du bor. Vill du ha hjälp, logga in på orientering.se/hittaut och hoppas att de har en sådan karta i just din hemstad. Himla kul grej, jag lovar
  • Plocka fram cykeln och cykla och handla, gärna på ett shoppingcenter som ligger en bit bort. Får du inte plats med alla varor på en gång, var glad för det, då kan du upprepa detta tips, är du riktigt kaxig så tar du en vara per tur.
  • Bli nattvandrare. På väldigt många orter finns det människor som ställer upp och är på stan, för att skydda och hjälpa ungdomar som kanske fått några droppar sprit i sig, och som har svårt att ta hand om sig själva. Hoppa på det tåget, du får frisk luft, du får röra på dig, och du gör en insats.
  • Är det frost ute, kliv upp lite tidigare och gå ut och skrapa alla bilrutor på parkeringen. Har det dessutom kommit lite snö, skotta bort detta, så att dina grannar kommer åt sin bil i sandaler om de nu har tagit sådana olämpliga skor, då har du gjort dagens insats, och kan med gott samvete gå och sova middag klocka halv åtta på morgonen.
  • Det här är egentligen inget bra tips, men du kan ju alltid gå vilse inom rimliga gränser. Fortsätt då att promenera, fram tills du kommer till kända platser, kanske så långt att du måste ta bussen hem.
  • Step Up. Leta efter en trappa och ställ dig längst ner. Gå sedan upp två steg, och ner de båda stegen igen. Upprepa detta tills du känner att det tar emot, kanske efter femtio gånger. Armhävningar, det är ungefär samma sak. När du är ute på din promenad och får syn på en parkbänk. Är du stark väljer du att sätta armarna på den lägre sittplatsen, annars kan du ställa dig bakom bänken, lägg händerna på ryggstödet och gör en tjugofem armhävningar. Upprepa detta på nästa parkbänk du passerar.
  • Träna inför skidsäsongen. Ställ dig med fötterna lite isär, ungefär som om du står på ett par skidor. Utför rörelsen som att du stakar. Vill du öka svårigheten lite, så skaffar du ett gummiband. Häng det i ett träd, ställ dig på samma sätt, med en tamp i varje hand. Staka. Efter ett tag känns det ganska väl, det är då du ska ta tio till, för det är då du ökar din kapacitet.
  • Tyngdlyftning i skogen. Här är enkelt, du letar efter något som du vill lyfta, en trädgren eller en sten. Ställ dig sedan med fötterna lite isär. Ta upp din grej till ansiktshöjd, och lyft sedan grejen upp med raka armar. Tjugo gånger kan vara lagom.
  • Lyft med litet barn. Exakt som förra övningen, men du byter ut trädgrenen eller stenen mot ett barnbarn eller ett barn, beroende av vad som finns tillgängligt. Kolla bara så att den lille tycker det är kul, du ska ju inte skrämma den lille, och jag kan lova dig, åka två meter upp i luften det är väldigt högt för ett litet barn.
  • Sit ups på en parkbänk. Här sätter du dig på ytterkanten på en parkbänk. Lägg händerna i kors över ditt bröst, en hand på varje axel. Luta dig sedan bakåt mot ryggstödet, en övning du bör kunna utför tjugofem gånger. Upprepa detta på nästa parkbänk.
  • Stå på ett ben. Enkelt, du ställer dig på plan mark. Luft ena benet i minst tio sekunder. Känner du att du ska falla, avbryt. Ställ dig då och ta stöd, mot en vägg eller ett träd, lyft ena benet, och stå stilla i tio sekunder. Ta det andra benet lika länge, du övar balans, och kanske också lite fysik.
  • Stavgång. Det här är en promenad i rask takt, och så har du stavar i händerna, och använder dessa ungefär på samma sätt som när du åker skidor. Du ska dock inte sätta i stavarna så hårt, utan mera markera. På det här sättet rör du överkroppen också när du är ute på promenad. Vill du pillra iväg någon extra kalori så ska du skaffa dig bungypump, en typ av stav där du trycker till vid varje steg. Stavarna har en fjädring som gör att du, enligt tillverkarens beräkningar förbrukar upp till 75 % mera kalorier. Så tänk dig en promenad på en timme och en förbrukning av cirka 400 kalorier. Då har du förbrukat ytterligare 300 om du har bungypumstavar. Du behöver förbruka 7000 kalorier för att tappa ett kilo. Du ser vart det hamnar. Läs mera på hemsidan.

Enligt WHO (Världshälsoorganisationen) ska man hålla igång minst 150 minuter med måttlig intensitet varje vecka, eller 75 minuters intensiv intensitet varje vecka. Man kan kombinera, tar du det måttligt så är det dubbel tid som gäller, sedan kan du välja om du vill räkna intensiv eller måttlig, se bara till att det blir av. Mina tips ovan får nog i den flesta fall räknas som måttliga, såvida du inte tar i ordentligt.

Träna i Coronatider ! 3
Träna i Coronatider

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *