Swemester

Har du Swemester?

Det blev nya tider och nya tankar, framförallt på vårt resande. Vi i Sverige har lite problem att komma iväg utomlands, men vi får ju trots allt resa i Sverige, på swemester, så länge vi tvättar händer och håller avstånd. Vi, kära hustrun och jag tog fasta på detta och gav oss i väg på en liten runda. Många saker som så att säga hade samlat på sig, som vi gärna ville besöka, andra kom fram lite spontant. Vi bor i Visby, så första resen handlade om Visby – Nynäshamn med destinationgotlands färja. Det gick utan problem, de hade till och med vakter som kollade att vi höll avstånd, och sittplatserna var fördelade så att det skulle finnas plats.

Swemester - Ett besök på Tullgarns slott?

Väl framme tog vi tag i första orten, Trosa. Denna lilla sommaridyll har jag läst en del om, och länge funderat på ett besök. På väg till Trosa körde vi förbi Tullgarns slott. Det var bara att stanna och kliva in. Nu var det inga kungligheter hemma, men vi fick en promenad i den vackra parken, och även njuta av de fina byggnaderna som finns där. Så till Trosa, som var, om möjligt vackrare n vad jag kunde ana. En trästad med många gamla vackra byggnader kvar. Vi hittade dessutom en liten fin restaurang med rimliga priser, så det blev lunch i Trosa. Efter lunch blev det en ny upptäckt, en ganska ny stor fin brygga, som räckte hela vägen ut till den lilla ön som ligger i anslutning till staden. Inköp av glass och så sätta sig på bryggan och njuta en stund. En bra början på denna resa.

Övernattning i Eskilstuna, som hade enda nackdelen att parkeringen kostade 130 sek. Jag tycket sådana avgifter är dåligt av hotellet att inte kunna fixa bättre avtal. Det blev dagens plump. Nästa dag for vi iväg, ganska direkt till nästa övernattning, den i Örebro. Vi ville titta lite närmare på Vadköping och slottet. Vi fick checka in ganska tidigt, all heder där, men så kom nästa lilla utgift, här slog man Eskilstuna, och klämde dit med 170 sek för en plats. Riktigt uruselt om du frågar mig. På eftermiddagen upplevde vi Vadköping, en plats som vi gillade.

Swemester - Vadköping i Örebro
Swemester – Vadköping i Örebro

Vi tog oss förbi slottet, det vackra, renässansslottet, som hade stor betydelse för Sveriges utveckling, nja kanske inte slottet i sig, men platsen. Det var ett kyrkomöte här 1529, och det är då man säger att Sverige blev protestantsikt, och 1540 infördes arvsriket, det som sa att kungtronen ska ärvas. Vasaätten var den första ätten på tronen. Du som kan din svenska historia vet att vi numera har Bernadotte som kungahus. Sedan kan man ju alltid diskutera om det är bra eller inte.
Efter Örebro hade vi önskemål om att bo i Hjo, den fina trästaden vid Vätterns strand. Men se där fick vi tji, det fanns inga rum lediga när jag bokade. Då chansade jag på att boka vid Rasta i Götene. Rasta har ju lite dåligt rykte, men se där fick verkligen komma på skam här i Götene. Ganska nybyggda parstugor, men väl tilltaget badrum och riktigt sköna sängar. Till detta kunde man utan problem parkera bilen just utanför den lilla altan som var byggd till varje stuga, och som då var helt gratis. Lågg till att vi fick med riktig lastbilsfrukost inne på restaurangen, eller en vanlig frukost om man nu ville ha det. Och så låg det små checkar på 25 kronor per person i rabatt om man åt något övrigt på Rasta. Jag ger detta ställe ett ganska högt betyg på både boende och mat.
Dagen efter ankomst blev det lite utflykt i närområdet, då först Lidköping, och där ville jag gärna titta in på Rörstrands museum, men se det var Tji, det var stängt, så vi intog en lunch och for vidare till Läckö Slott. Det ligger ganska underbart ute på udden, och jag förstår att de som valde platsen verkligen var nöjda. Har du möjligheter, så ska du givetvis besöka slottet. Med tanke på pandemin så höll vi oss lite i bakgrunden, tittade egentligen bara in på den lilla utställningen de hade om Carl-Harry Stålhane som var verksam vid Rörstrands fabrik i Lidköping under trettio år. CHS är hans signatur och jag är ganska övertygad om att hans verk kommer att stiga ganska ordentligt i pris. Så hittar du något, köp och lägg i din samling, kom ihåg var du läste om detta först.
Resans lilla besvikelse, eller kanske jag ska säga som det är, dåliga planering eller utebliven planering, blev kanalfärden på Dalslands kanal. Vi hade inte bokat och det var fullt. Det var synd för jag hade gärna åkt med och framförallt fått uppleva resans höjdpunkt, när vi åker på kanalen över Akvedukten som finns i Håverud. Men om man ska se det hela positivt, så är det ju en anledning till återkomst.
Vår resa fortsatte nu till dalarna. Här hade jag hittat ett härligt boende, Backlunds i Vikarbyn. Med en magnifik utsikt över Siljan, så tog det lång tid att äta frukost. Riktigt lång tid. Vi besökte på mellandagen Mora stad. Parkerade bilen vid Vasaloppsmålet och tog givetvis kort. Passade på att besöka Zornmuseet som var en upplevelse. Många saker man kände igen, och nu fick man se dessa mästerverk i verkligheten. På väg från museet kom sommarens regnskur, jag lovar. På några sekunder var vi dyngsura, och blöta in på bara kroppen, det var nog bland de värsta regnväder jag har utsatts för.
När vi kom tillbaka till Vikarbyn sken solen, som om inget hade hänt. Vi bytte kläder och satte oss på verandan med var sin god bok. Vår resa fortsatte mot Rättvik, där vi hittade Fricks Konditori, troligtvis en klassiker. Det var populärt, men vi fick våra bakelser. Så blev det resa mot Uppsala för nästa stopp. På vägen stannade vi i Avesta och tog kort på världens största Dalahäst. Numera står det en lite skylt framför hästen, Armand Duplantis, 6,18. Avesta tar tillvara på möjligheten att spegla sig lite i stavhopparens glans, Armands mor är från staden, därav skylten, om jag förstår det hela rätt.

Världens största Dalahäst, med de små skyltarna som berättar om Armand Duplantis världsrekord.

Det blev lunch i restaurangen, en restaurang som får ganska högt betyg av mig. Trots vägkrog, var maten både smakrik och god. Några mil till och så dök Wiks slott upp, där vi skulle bo. I en härlig slottsmiljö fik vi vårt rum och inbjudan till grillbuffé på kvällen. Det lät smaskigt, det kostade i normala fall 175 sek/person, men det ingick i det relativt låga rumspriset, så jag måste då säga att den vistelsen var väl värd sina penga. Grillbuffén var dessutom väldigt god, och man blev ordentligt mätt. Vi stannade på slottet i två nätter, med grillbuffé båda kvällarna. Andra kvällen ska jag erkänna, då hade jag gärna tagit något annat. Grillat är gott, men inte för ofta, enligt min smak. Nåväl, vi gjorde en utflykt när vi var i Uppland. Åkte till lilla staden Norrtälje, och den var en höjdare. Jag har aldrig varit i staden, men den ligger ju väldigt fint där vid vattnet. Hade vi varit lite mera förutseende, så hade vi även här kunnat ta en liten färja ut i den norra delen av Stockholms Skärgård. OK, även hit finns det möjlighet att återvända. Resten av resan blev besök hos barn och barnbarn. Vi har sådana på Lidingö och i Eslöv.

Vi lämnade Wiks slott och tog i stället in på Best Western Plus Grow Hotel, ett ganska nybyggt hotell just bredvid Sundbybergs station. Vi tänkte äta middag på hotellet, men backade när hon kom med menyn. En raggarfrukost (hamburgare och pommes) för 220 spänn. Det fanns någon vegetarisk för samma pris. Så toppade dom med en Entrecôte med samma pommes för 275 spänn. Vi tackade och gick tvärs över gatan och satte oss på kvarterskrogen Cara Mia, där fick vi en svensk biff med lök, för moderata 120 sek. Till detta några glas vin á 40 sek. Det var ett betydligt bättre val.

Swemester - Skylten på krogen som har svensk biff med lök, i Sundbyberg.
Skylten på kvarterskrogen som har en god svensk biff med lök.

På morgonen bar det av till Eslöv. Hotellet hade ingen vanlig frukost utan vi fick en kasse med en väl tilltagen frukost. Vi stannade i Tystberga och åt så mycket vi orkade, men det var drygt hälften kvar. Vi sparade detta till kommande behov, dock dök aldrig detta behov upp, så vi hade det med oss hem. Väl i Eslöv hade jag bokat på Stenson Hotell. Jag hade i min minnesbild, ett hotell med en gigantisk trappa ut mot torget. Nu fanns inget av detta kvar, utan man fick smyga in nästan bakvägen. Men jag lovar, det var värt denna lilla jakt. Hotellet var riktigt bra, och frukosten var perfekt. Ska du vara i området, så är detta hotellet för dig, oavsett om du som vi är på swemester eller bara på egen resa.

Det visade sig att man byggde om torget, och kommunen ägde trappan, som man då varje år skulle hålla halkfri under den skånska vintern, till en kostnad av omkring 80 000. Jag förstår att man tog bort trappan så fort tillfälle gavs. Nåväl vi fick våra rum, och riktigt sköna sängar, bra frukost, och riktigt trevlig personal. Jag kan starkt rekommendera detta hotell om du ska bo över i trakterna. Efter besök hos barn och barnbarn, så bar det hemåt igen, fast inte riktigt ändå. Skarhults slott har vi besökt ett antal gånger och nu fick vi möjligheten utan att bo i närheten så som vi tidigare har gjort. Klart vi passade på att se utställningen om Ester Blenda Nordström, en utställning som jag varmt kan rekommendera.
Nåväl detta var den första av våra Swemester, flera kommer jag garanterar. Vill du ha flera tips, så titta in på vår blogg om Swemester. Där hittar du ett antal tips. Vill du ut i europa, så har du ett inlägg om detta här.