Sockerfri åldersträning

Sockerfri och Motion, en lycka för de flesta.

Sockerfri och motion. Detta ord kan säkert tolkas på många olika sätt. Det jag menar med ordet Åldersträna handlar om att man ska börja röra på sig i aktuell ålder, det vill säga senast nu, oavsett vilken ålder du befinner dig i. Sedan gäller det “bara” att hålla ut, men minst ett antal promenader varje vecka, då helst med bumpstavar, då kan du räkna med att du förhoppningsvis kommer att må betydligt bättre än om du bara slår dig ned framför TV-apparaten med bordet fullt av kakor och chips.

Om man ordnar det för sig lite, så kan man ha det så här skönt på ett motionspass. Kanske inte fungerar i Sverige, det behövs nog en transport till södra Tyskland, Österrike eller kanske Schweiz.
Om man ordnar det för sig lite, så kan man ha det så här skönt på ett motionspass. Kanske inte fungerar i Sverige, det behövs nog en transport till södra Tyskland, Österrike eller kanske Schweiz.
Bild från: BIld av Pexels från Pixabay


Det är allmänt noterat att vi rör på oss mindre och mindre. Förr i tiden, då rörde vi oss ofta i arbetet, bonden på sina åkrar, industiarbetaren som skötte sina maskiner, stående, och så vidare. Numera sitter vi framför datorn och trycker på lite tangenter, visserligen använder vi huvudet, men det hjälper inte det där du lagrat runt midjan. Vi blir allt fetare, jag vet inte hur många artiklar och utredningar jag läst om detta fenomen. Det finns två stora orsaker till detta, socker och stillasittande.
Med så begränsade orsaker, så borde det vara ganska enkelt att åtgärda detta. Stillasittande, det är bara att skaffa sig lite rörelse,Jag läser mig till att det räcker med så lite som tio minuters promenad per dag, ja men det är ju nästan bara att traska ner till kiosken och på vägen bestämma sig för om man ska ha Aftonbladet eller Expressen. Eller så funderar du på vad din nästa skönhetsbehandling ska vara. Du surfar in hos vår sponsor och bara hittar det du gillar. Se där då har du slagit två flugor på samma smäll.
Det sägs att du inte kan förlänga din ålder, eller? Läs mina artiklar om supersenioren, så kanske du kan börja fundera. Men en sak som man med ganska hög säkerhet kan påstår, det är att om du börjar röra på dig, så kommer dina resterande dagar i livet att med stor säkerhet vara betydligt gynnsammare än vad de kommer att bli, om du inte motionerar. Se där, ytterligare ett skäl till att börja röra på dig. Men ta det lugnt. Skaffa nu inte årskort på gymmet, eller andra kostsamma grejer. Jag kan inte gymmens ekonomi, men min gissning är att ganska stora delar av deras inkomster kommer från människor, som köper årskort, och som sedan besöker gymmet under två – tre gånger. Mitt tips är att du sparar dessa pengar, och i stället kanske festar till när du genomfört din tionde morgonpromenad. Då kan du beställa mat på hemkörning, och under tiden du väntar på leverans, tar du dig en promenad till bolaget och skaffar något gott drickbart. Har du den du brukar dela säng med, också varit duktig, kanske till och med är med på dina promenader, då har nu absolut giltigt skäl att festa till. Inte för mycket, det är promenad snart igen.

Det är mycket att avstå ifrån om du ska bli sockerfri.
Det är mycket att avstå ifrån om du ska bli sockerfri.
BIld av photosforyou från Pixabay


Hur går det då med den andra orsaken, Socker? Nja, det kan jag redan nu avslöja att det är betydligt knepigare. Med motion kan du själv känna att du gör någon, med socker är det betydligt svårare. Visst använder du en sockerbit till kaffet, så är det enkelt att låta den ligga kvar i sockerskålen, men kaffet smakar illa, det kan du säkert leva med. Det som är svårare och ju allt dolt socker, det finns överallt, nej så ska jag inte riktigt skriva, det finns i de allra flesta livsmedel.
Följde du mitt råd ovan om att fira med en liten fest då med vin.
Tja, det går bra, men det finns alltid ett man. Alkoholm innehåller olika mängder socker. Plockar du fram ett dessertvin eller kanske en färdig drink, då är du ute på farliga vägar, de innehåller en hel del socker. Nej leta efter ett ljust rött vin, de brukar ha hyfsade socker i sig. Det allra bästa är om du nu ska ha brännvin, ta ett glas renat eller vodka, kanske ett glas gin eller Whisky. Läs på etiketterna, det finns de som har massor med socker i sig. Själv gillade jag Southern Comfort. Det var min fru som introducerade mig i denna dryck. Numera blir det inget sådant. Jag läste att drycken innehåller 107 gram rent socker per liter. Jag räknade lite på detta, och det blir säkert motsvarande tio sockerbitar i en kopp kaffe. Tjäna, drycken är numera icke välkommen i mitt hem. Kanske ska jag komma på någon alldeles lysande drink, där jag kanske behåller alla sockerbitar, men där man åtminstone kan spä ut detta till lite rimliga proportioner. Nu ska tilläggas att jag inte dricker så mycket alkohol, jag kan både ha och vara utan, så jag väljer att vara utan, då slipper jag grotta ner mig i problemet.
Har du lätt för att hitta recept till goda sockerfria maträtter? Jag har letat ganska ordentligt, och även börjat provlaga. Maten måste ju ändå vara god, för att det ska bli kul. Jag kommer inom kort att skapa en maillista, där du, om du anmäler dig, kommer att få lite förslag på recept, som innehåller acceptabelt lite socker, men som ändå kommer att smaka bra. Håll utkik, så återkommer jag inom kort. Och till detta kan det komma lite tips på hur du håller ordning på kroppen.

Så här skönt kan vädret vara när du promenerar.
Så här skönt kan vädret vara när du promenerar.
BIld av S. Hermann & F. Richter från Pixabay

Har du passerat 50 och gillar att resa. Här är en artikel för dig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *