Promenad , ger dig styrka och kondition.

Promenad i skogen. Perfekt för din kondition.
Promenad i skogen. Perfekt för din kondition.

Sitter du stilla och känner hur kroppen utvidgar sig? Det är ingen höjdare, men med lite rörelser, promenad, så kommer du att må betydligt bättre. Stillasittande ökar risken för metabola syndromet, något som är samlingsnamnet för förhöjda blodfetter, höga blodtryck och det som cvisar sig mest runt magen, fettma. Du kan dessutom ordna till ett dåligt blodsocker, så att du så småningom får diabetes, en djävla skitskjudom, eftersom du inte märker något, utan den smyger sig på. Men som du vet, så är du en tuff och kaxig person, du avstår gärna det metabola syndromet. Men då är det dags att åtgärda problemet. Här har du fyra veckorsprogrammet, alldeles gratis. Men det ska du ha i bakhuvudet, det här programmet är icke slaget i sten, det är en rekommendation, det viktiga är inte att du följer det till varje minut, det viktiga är att du kommer igång och börjar röra på dig. Att du får in det där härliga suget, som gör att du verkligen själv vill ut och röra på dig. Det här programmet är egentligen samma sak, fast i lite olika modeller. Det går till som så att du sätter på dig ett par sköna kläder, och på fötterna blir det ett par sköna skor. Sedan flyttar du ena foten framför den andra i lite olika omfattningar, till slut så har du kommit till Fredag vecka fyra, och du tar dina sista steg, innan du nu kan fira. Jo, du är värd ett glas gott rött vin.

Fyra veckors promenad program:

Vecka ett:

Måndag: nu har du kommit igång, ta ett pass på cirka 30 minuter, i ganska lugnt tempo. Vill du öka ansträngningen, ta på dig ryggsäcken, och i den har du givetvis lagt med en kopp, an termos med varmt vatten, och en bytta med frystorkat kaffe. Vill du vara riktigt på G, så lägger du i två tegelstenar eller så springer du till sportbutiken och skaffar dig vikter som du kan sätta kring handleden eller fotleden. Kom bara ihåg att stanna till på promenaden, och smaka på ditt goda kaffe. Du kan också öka belastningen med vandringsstavar. Klicka på länken för ett stort utbud hos vår sponsor.
Tisdag: Kopiera måndagen, men gå lite snabbare. Har du en skog i närheten, gå ut där och leta trevliga skogsstigar. Det ger bättre effekt om du går på ojämt underlag, du bättrar på din balans och aktiverar flera muskelgrupper. Perfekt.
Onsdag: Nu börjar du bli varm i kläderna, då inför vi ytterligare tt moment, intervall. Nej det är inte idioten, den vi hade på träningen i vår ungdom. Nej, här handlar det om att hålla ett högt tempo i kanske fem minuter, för att sedan gå betydligt lugnare i näste fem. Så blir det fem på hög fart, osv. Du kan välja 3 minuter om du vill det, eller åtta. När du går snabbt ska du inte kunna konversera med din kamrat, det ska du kunna göra när du går långsamt.
Torsdag: nya tankar, dela upp dina pass. Ta 20 minuter på morgonen, och tjugo på eftermiddagen, eller kvällen. Intervall, skog, eller slätmark. Du bestämmer.
Fredag: nu kan du ta ett måndags eller tisdagspass, på minst en halvtimme.
Lördag: nu får du välja, antingen ligga kvar i sängen och mysa, eller så sätter du på dig utrustningen och tar en riktig långpromenad. Det senare ger givetvis bättre resultat, men du ska inte ha dåligt samvete för att du låter kroppen vila, det behöver den likväl som den behöver röra på sig.
Söndag: I dag handlar det egentligen bara om att äta ordentligt. Plocka fram något nyttigt recept, och låt det ta tid att laga maten.

Vecka två:


Måndag: så var det en ny vecka, det nya är här att du helst ska hitta din skogspromenad. Helst lite kuperad och lite ojämn. Skogen ger dig inte bara lugn utan dessutom skapar skogen god syre, så du bör bli än piggare om du tar vägen genom skogen. Jag läste att en fullvuxen björk avger så pass mycket syre att det räcker till en person. Så för varje person i ditt hushåll skulle du behöver var sin björk. Nu har vi det sä väl i Sverige att vi har skogsbrukare som fixar sådant, det vi själva behöver ordna är en promenad i skogen. Ditt pass denna dag bör vara på minst 30 minuter.
Tisdag: Lite intervall, ta fem minuter snabbt och fem minuter lugnt, tills du varit på promenaden i minst 30 minuter. Allt gärna i skogen.
Onsdag. Samma skog med nu börjar du lugnt, för att efterhand öka takten. Du som är lite smart har ju hittat ditt fikaställe, och då har du med dig kaffe och en kopp. Det är givetvis Ok, att stanna till och njuta av en kopp kaffe, där mitt i syretäta skogen. Kom ihåg att andas…
Torsdag: Delningsdagen. Ta ett pass på morgonen, och ett på eftermiddag, kväll. Minst tjugo minuter per pass, och gärna i skogen.
Fredag: Reprisdagen. Ta dig ett pass som du gillade under veckan. Utöka det gärna med det dubbla.
Lördag: valdagen: ligg kvar i sängen och låt din kropp återhämta sig, eller ta en kort promenad på 30 minuter, helst i skogen, men det spelar ingen roll var, bara det blir gjort.
Söndag: Matdagen. Dag att ta fram kokboken igen. Välj något riktigt gott och laga det. Hoppas det tar lång tid och att doften sprider sig i hela din bostad.

Vecka tre:


Måndag: Enkla dagen: dags igen, ny vecka, men samma gamla slinga. Minst 30 minuter, sedan får du välja skog, landsväg eller intervall.
Tisdag: Kopieringsdagen, du får gärna upprepa den slinga du tog i går. Minst 30 minuter, så blir kroppen glad.
Onsdag: Skogsdagen. Du börjar lungt på din skogspromenad. Lukta in dofterna, och andas djupt. Öka takten så att du på slutet går riktigt snabbt.
Torsdag: Delningsdagen. Ett pass på morgonen och ett på kvällen. Skillnaden mot förra veckan är att du nu tar minst 30 minuter per pass. Kämpa.
Fredag: Reprisdagen. Ta veckans bästa pass, och eftersom du gillade det så mycket så dubblar du passet.
Lördag: Valdagen: Ligg kvar i sängen och låt din kropp vila, eller känn dig i form, en promenad på 30 minuter, blir bra.
Söndag: Matdagen. Dags för lite långmat. Leta efter receptet i din kokbok, låt det ta ordentligt med tid, och låt de goda dofterna sprida sig. Du, och om du har familj, kommer att bli på gott humör av dessa dofter. Har du ingen familj, bjud in grannen.

Vecka fyra:


Måndag: Enkla dagen: bara att dra på dig grejerna och en enkel promenad. Men vi lägger på tio minuter. Har du vikter så använda dessa.
Tisdag: Intervalldagen: Som Roger eller om det är Roy på macken säger, fem minuter hit och fem minuter dit. Nja, det är nog killen com sjungen om husvagnen som har den devisen. Du är numera så van, så du vet exakt, fem minuter snabbt och gem minuter lugnt.
Onsdag: Skogsdagen. Du ska idag sätta på dig spanarglasögon, och leta efter en backe där i skogen. Gå den upp och ner några gånger. Lite svettpärlor i pannan eller på ryggen skadar inte.
Torsdag: Delningedagen. På morgonen tar du ett 30 minuters pass i ganska högt tempo, på kvällen tar du samma runda som du tog den första dagebn. Känn efter vid varje steg hur det går betydligt enklare nu.
Fredag: Firardagen: Eftersom gårdagskvällens pass gick så vidunderligt enkelt, så ska du idag, ta en långpromenad, på minst 90 minuter. Det är en promenad som du inte ens kunde drömma om för fyra veckor sedan, nu ser du fram mot den. På kvällen firar du genom att låta din sambo eller man/hustru stå för middagen eller så tar du hämtmat. Och du får öppna en flaska vin, och ta åtminstone ett glas. Du vet numera att i morgon Lördag, så är det valdagen. Och du kan med gott samvete ligga kvar i sängen om det nu blev två glas vin.

Resultat av din promenad

Se så. Har du blivit med bättre kondition. Livet är enklare, du blir inte så trött, utan du kan ta dig an en promenad. Kanske till och med en lång. Du har nu här ovan ett antal olika varianter på den där med en fot framför den andra. Du behöver inte följa detta slaviskt. Utan när du vaknar, så ögnar du igenom valmöjligheterna och så ta du ett sådant pass. Det spelar ingen roll och det är det enkla 30-minuterspasset, eller om du kör långpromenaden. Ta gärna fram en liten anteckningsbok, antingen i pappersform eller i digital form, så skriver du i varje dag, vad du gör. Om ett par månader, när nu solen går ner så tidigt, så plockar du fram dina anteckningar, du skiner upp och blir väldigt stolt över dig själv. Det blir kanske du som blir solen.

Promenad i skogen, bland älvor och troll.
Promenad i skogen, bland älvor och troll.

Ett svar på “Promenad , ger dig styrka och kondition.”

  1. Pingback: Fredagsmys eller Fredagsfys - 07

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *