Pensionär, det goda livet

Hur är det nu, du har sett fram mot livet som pensionär, men inser att övergången till att bli pensionär är en betydligt större utmaning än vad du tänkt dig. Närmar du dig pension, så har du varit senior i snart tio år. Där har man en första gräns för ett liv i återhållsamhet, som många utmålar pensionärer som. Jag kan redan nu säga att sådana fack, det kan du glömma.

Förbereda livet som pensionär.

När du har dragit de sista trådarna inför ditt nya liv som pensionär, så har du säkert redan ordnat det praktiska, du vet vilka inkomster du har, och du har möjligtvis sett till att du har utgifter som matchar dina inkomster. Du har kanske bytt bostad, och har fått allt på plats. Jobbet, det där som du emellanåt tyckte ganska illa om, för några år sedan, det har du redan börjat sakna. Du var den som gärna ställde upp på lite övertid, du kände dig behövd. Men vem frågar nu efter din hjälp? Det är sådant du får ta tag i själv. Är du lyckligt lottad att du har lite barn och barnbarn i närheten, då kan du kanske få ställa upp som barnvakt lite då och då. Barnbarnen tar dig gärna med i pulkabacken, eller till badet. I Pulkabacken är det du som får dra barnbarnen uppför. Men du får inte åka med ner, du är ju senior och barnbarnen tycker att det är för farligt för dig. Men som en alert senior tar du en liten runda och är snart nere i backen, redo att dra upp barnbarnen igen. Hjärtinfarkten får vänta ett tag, du har inte tid.

Skaffa dig en ljudbok

Det här är verkligen avkopplande. I stället för att anstränga dig genom att läsa, så sätter du dig i favoritfåtöljen, sätter på dig hörlurar och lyssnar på din favoritljudbok. Det finns en hel del som levererar, här är storytel, som troligtvis är den som har flesta ljudböcker i sitt utbud. Du får dessutom första månaden gratis.

Pensionär, det goda livet 1


Nu är det här exemplet kanske inte det allra bästa. Även om det är riktigt roligt med barnbarn och gärna aktiva sådana, så behöver du ta det lugnt, du har passerat tjugo, den åldern då inget stoppade dig, inte ens upp och ner i backen. Nu ska du vara glad att barnbarnen tänker på dig när det går nedför, det är en bra bit på väg.

Men vad ska du mera göra när du blir pensionär?


Tidigare hade du din roll, du klev upp på morgonen, mest för att vara på jobbet på utsatt tid, oavsett om det var klockan fem på morgonen eller nio på förmiddagen. Du jobbade dina timmar och en gång i månaden kom ett litet bidrag, som du kunde använda till ditt uppehälle. Mat, kanske en flaska vin, hyra, transport, resor och annat som piggade upp livet. Nu är den rutinen borta, det kommer in pengar även om du ligger kvar i sängen hela månaden. Det är ingen bra lösning, du måste själv aktivera dig.

Minfulness är ett svar.


Jag vet inte men det gäller att ta för sig. Längst ner på sidan finns en metod för att kunna utnyttja detta system. Gör det till ditt egna. Mindfulness kan man utnyttja i många former, det finns en massa kurser och det finns andra metoder. Välj den modell du gillar, går du en kurs, så brukar det vara i form av studiecirkel. Det är bra, förutom att få insikt i mindfulness så träffar du kompisar, dessa ska du verkligen bevara, för det kan säker bli en inbjudan till fika eller kanske ni gör en gemensam utflykt. Med mindfulness som grund.

Fem sätt att vara uppmärksamma varje dag


Bygg upp mindfulness i din dagliga rutin och det kommer snart att bli andra naturen,

Morgonfokus


Starta dagen med fem minuter meditation varje morgon. Detta hjälper dig att integrera rätt tankesätt för dagen. Du kan göra detta i sängen innan du reser dig, bara ligga stilla i några minuter, koncentrera dig på andan och töm ditt sinne för oro eller tankar

Gå ut


Planera varje dag något som får dig utanför, vare sig det är en promenad till butikerna eller en vandring runt ditt lokala hedmark. Att spendera tid i naturen lyfter våra stämningar och minskar stressen. Ta in allt du kan se och höra och ta upp dig själv där du är.

Njut av maten


Matlagning och äta är bra sätt att öva medvetenhet. Fokusera på ingredienserna. Processen att laga en hälsosam måltid och äta långsamt. Njut av varje bett.

Öva tacksamhet


Tacksamhet kan ha en lyftande effekt på din hälsa. Ta dig ett ögonblick varje dag för att tänka på de saker och människor du är tacksam för just den dagen och fokusera på det positiva.

Töm hjärnan


Före sängen, använd en dagbok för att skriva ner några tankar eller rädsla från dagen så att de inte tar med dig i sömn. Alson antecknar ant uppgifter för nästa dag.

Dans, en populär tillställning som pensionär

Ett svar på “Pensionär, det goda livet”

  1. Pingback: Seniorlån - 01

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *