Muffinsmage

Ett stabilt blodsocker, det är vad som gäller för de flesta för att undvika så kallad muffinsmage, eller degmage. I de allra flesta lägen handlar det om bukfetma, du vet den där som alla påstår är det farliga fettet. Har du skapat bukfetma, då är det på tiden att du börja träna för att få en platt mage. Det finns givetvis en massa metoder till att plocka bort din muffinsmage, här är några tips jag hittat på nätet. Här finns lite mera om din hälsa.

Bukfetma eller muffinsmage

Sluta stressa. Det sägs att stress är den största orsaken till bukfetma. Så det enkla här är att sluta stressa, hur enkelt som helt, i teorin. I praktiken handlar det om att lägga om livet en hel del. Är det som så att du tränar, då kan du lägga om en del av dina träningspass till ett eller två yoga-pass i stället.

Frukt och Grönt.


Det råder olika idéer om hur mycket frukt och grönt som man ska äta, men alla är överens om att man ska äta frukt och grönt. Minst ett halvt kilo om dagen, det gör inget om det blir mera. Frukt gör att ditt blodsocker stiger, men det stimulerar även fettinlagringen, något som är alldeles utmärkt i din kamp för att ta bort muffinsmagen. Du kommer snart att få en platt mage.

Motionen.

Även om det är segt så lovar jag, den där morgonpromenaden är alldeles utmärkt i ditt livspussel. En liten timme i naturen varje morgon, och du blir som en ny människa, tar du dessutom med dig dina bungypumpstavar, så förbrukar du nästan 60 procent mer kalorier. Förbrukar du kalorier, så fet du då försvinner det en del fett. Tillräckligt många morgonpromenader gör att din degmage försvinner och du har snart tagit bort din bukfetma. Tar du morgonpromenaden tillsammans med de övriga råden, så når du målet snabbare.

The eller te


En kopp grönt the eller för all del en vanlig kopp the, sätter ofta fart på förbränningen. Det är ett betydligt bättre val om du är sugen på något.

Mat


Här har du den största boven. Se till att du äter nyttig mat, undvik bröd. Det sista känns hårt att säga för en gammal bagare, men jag har noterat att framförallt vitt bröd innehåller en massa snabba kalorier, som kommer både från socker men i det vita brödets fall, mestadels från vetemjölet. Det blir Gluten som i sin tur omvandlas till socker och det höjer blodsocker.
Sluta unna dig en massa saker:
Tillhör du det där gänget som gillar dig själv så pass mycket att du belönar dig med en påse chips, när du lyckats med något. Det kan väl vara OK, om det händer en gång i månaden, men jag läste att vi människor har en förmåga att belöna oss själva betydligt oftare numera, kanske så pass ofta som varje dag. Men hallå, du känner säkert redan när du läser det här hur magen sväller. Unna dig i stället en promenad, där du sätter på lurarna och suger in god musik och stänger världen i övrigt ute. Du stressar ner och du aktiverar för bränningen, två saker som är alldeles utmärkta för din kropp, och som dessutom attackerar ditt bukfett och din muffinsmage.

Köp en kokbok


Det är nog ett av de bättre tipsen du kan få. Sätt dig en kväll och bläddra i kokboken, planera middagarna framöver. Det noterats att vi människor, framförallt i västvärlden, äter allt mer processad mat vilket innebär att kroppen inte behöver arbeta speciellt mycket för att ta åt sig energin. I stället slinker det med en massa kalorier, som vi knappast gör av med utan det hamnar som bukfett. Det är nu du inser hur bra din kokbok är, och är den inte bra, skaffa dig en ny. Bokrean är ofta ett alldeles utmärkt sätt att skaffa nya kokböcker på. Här hemma hos mig har vi numera en egen bokhylla i köket med enbart kokböcker, ett resultat av många bokreor. Föredrar du nätet, så översvämmas de av recept, bara att njuta. Till detta får du tid i köket, kanske med familjen, också mycket positivt. Ta det lugnt känn hur dofterna och smakerna smyger sig fram, och till sist smakar nu på den goda maten. Du blir avstressad, din kropp får god och näringsriktig mat, ät långsamt och tugga väl, i många fall kan du unna dig ett glas rött vin på fredagen, så fick du in en belöning, också.

muffinsmage

Ett svar på “Muffinsmage”

  1. Pingback: Promenad - ger dig styrka och kondition - 01

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *