Hälsotillskott eller piller

Hälsotillskott , kost eller tillskott, behövs det eller ej. Om detta är det många som diskuterar, och själv har jag inte den kunskapen att jag kan avgöra detta. När jag har gjort research på den här inlägget så har det framgått ganska tydligt att om man äter normal och omväxlande kost, så ska det knappast behövas något kosttillskott. Ändå omsätter man miljarder i Sverige, varje år. Så om det gör någon skillnad, det vet inte jag. Jag tror mer på att det kan ha en känsla av att göra skillnad, du vet man stoppar i sig något, och så känner man att det känns bättre. Det är ju även det en bra effekt, om du till exempel blir piggare om du stoppar i dig något. Fortsätt då med det. Annars, ta fram en bra kokbok, och fixa till god och nyttig mat, så kan det också vara ett bra sätt att må bättre. Här är tre saker jag läst lite om. Ta det till dig. Prova om du vill, eller bara låt bli. Om du ska ha svenskt hälsotillskott eller annan, det får du avgöra själv.

Apelsiner - ett bra hälsotillskott
Apelsiner – bra för hälsan

Hälsotillskott – Magnesium

Magnesium är den mineral som du kan ha minst koll på. Även här, äter du normalt och varierande kost, så behöver du inte peta i dig piller. Men du ska ju veta att magnesiumbrist är den vanligaste bristen av mineraler i våra kroppar. Det uppstår ingen brist enbart av magnesium, utan bristen uppkommer, om den gör det, i samband med någon annan sjukdom. Vill du hoppa över piller, så ska du leta efter potatis, baljväxter, färska örter eller mörkgröna bladgrönsaker. En franska sallad skulle detta nog kunna bli, med lite varianter. Klämmer du i dig spann av spenat, så att du blir lika stark som Karl-Alfred, och kanske får lika stora underarmar, så ska du absolut inte vara orolig för att ha brist på magnesium. Egentligen är det ytterst få friska personer med normal kost som har magnesiumbrist, de är sällsynta. Så gör som vanligt när vi talar kost, käka ordentligt, motionera, och sov ordentligt, så lever du ett gott liv.
Magnesium är den mineral som styr flera livsnödvändiga processer i kroppen, bland annat de metabola processer som möjliggör att vi kan tillgodogöra oss näringsämnen från kosten. Man behöver vidare Magnesium för att behålla ett starkt skelett och för ett starkt immunförsvar. Det kan påverka nervsignalerna som går till hjärtat och musklerna, så att de ska fungera normalt.

Hälsotillskott – Vitamin D

D-vitamin är ett samlingsnamn på en grupp steroider som är vitaminer. Steroider i sin tur är en typ av lipider, som är ett samlingsnamn på en stor grupp ämnen som består av fetter och fettliknande ämnen. Steroider är fyra sammankopplade kolväteringar, som är kondenserade, som betyder att de är ihopsatta med en delad vägg per ringpar. Nu är det ganska avacerad kemi, vill du gå djupare föreslår jag wikipedia.
Återgår till vitamin D som finns i olika varianter hos både människor och djur. Intaget kan göras dels via solen och dels via kosten. Får du för lite, så kan det bli benskörhet, d vitamin gör att vi kan ta upp kalcium i tarmen, och därmed upprätthålla ett starkt skelett och får du för mycket så kan det bli förkalkning i njurar och lungor.
Om du befinner dig minst en kvart om dagen ute i solen, så får du på dig tillräckligt med solstrålar för att täcka ditt behov av D-vitamin. Men detta gäller enbart under sommarmånaderna, från April till September och om du bara har shorts och en ärmfri överdel, en tröja eller skjorta. Du behöver inte heller göra detta varje dag utan det räcker med några dagar i veckan. Ligger du och pressar på stranden, så kan du ju bränna dig, det är inte bra ur andra synvinklar. Det finns olika teorier om hur mycket D-vitamin vi ska ta i oss per dag. Livsmedelsverket har en teori om att vuxna ska få i sig omkring 20 mikrogram per dag. D-vitamin mäts ofta i Internationella enheter IE där 1 mikrogram är 40 IE, så 20 mikrogram är då 800 IE. Det finns andra teorier som säger 1000 IE om dagen. Ligger du och pressar på stranden en hel dag så kan du få i dig upp emot 10 000 IE och eftersom vitaminen kan lagras i kroppen så räcker det några dagar. Jag har inga uppgifter på hur länge det kan lagras, skulle dock ana att det försvinner ganska fort eftersom man talar om att skaffa sig god kost eller tillföra VitaminD så fort solen blir lägre. Men det är min teori, och som sagt, du får ju bara i dig dessa mängder om du pressar en solig dag.
Kosten är det andra sättet att få i sig Vitamin D. Det är den metoden vi får förlita oss på under perioden oktober – mars. Fet fisk är den största källan, sill, lax och makrill. Så kring Jul och Påsk är det bra tider för intag av D-vitamin, det är då vi ofta äter mest av den feta fisken. Det skulle då inte skada om vi plockade i oss lite sill till fredagsmiddagen och kanske en förrätt på söndagen. En portion sill ger ungefär 400 IE, dvs hälften av livsmedelsverkets rekommendation. Mjölk har ofta tillsatt vitamin D och varje glas ger 40 IE, så kryddar du varje förrätt med tio glas mjölk så är dagen hemma.

Hälsotillskott – Gurkmeja


Tillhör du de som har tagit en Ingefärashot till Frukost? Jag bodde på ett hotell för ett tid sedan, och där serverade man ingefärashot, jag hade hört talas om detta, så jag var tvungen att prova. Jag ska väl inte överdriva och säga att det var det absolut godaste jag druckit, men det slank ner. Kan inte heller säga att jag blev piggare eller att något annat hände i min kropp, trots att jag bodde på hotellet några dagar, och således drog i mig en shot varje morgon.
Ytterligare en växt därbortifrån Asien eller kanske rättare Kina, är gurkmeja. Som är en ingefäraväxt, med en massa nyttigheter i sig. Jag har en kompis som använder gurkmeja för att stabilisera sitt blodsocker. Även detta har jag provat, utan eget resultat, jag betvivlar dock inte att han lyckas. Inom den indiska läkekonsten har gurkmeja använts i många tusen år. Många av oss förknippar gurkmeja med en gul färg, och den kallas ibland för Indisk saffran, dock helt utan saffranssmak. Jag kan tänka mig att det var gurkmeja man köpte de första gångerna man besökte Spanien, och det fanns i påsar, för en låg penning. Det kändes ganska bra när man lämnade butiken, med en smärre förmögenhet i handen. Det var först när man kom hem och till julbaket plockade fram sin spanska saffran, som man insåg att det här nog inte var äkta saffran, det spred sig ingen doft i köket. Visst blev det gula bullar, men helt smaklösa. Då slängde jag påsen och gick till butiken och köpte saffran, äkta. Då blev det andra bullar. Ska jag vara ärlig, så stod det nog att det var gurkmeja på påsen, men på spanska. Nåväl, det blev en sten på min liverfarenhet.

Tomater brukar ge ett bra hälsotillskott
Tomater brukar ge ett bra hälsotillskott

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *